3 exempel där PWA underlättar för besökarna i en webbutik

 
PWA 3 (1).jpg

Genom att implementera PWA, progressive web apps, kan du som e-handlare underlätta både för dig själv och för besökarna vid köp online. Samtidigt som du minimerar utveckling och underhåll av en extern app skapar du en bättre och mer sömlös användarupplevelse i din webbutik. Här berättar vi hur!

1. Besökaren slipper ladda ner en separat app till sin enhet

Eftersom PWA är helt plattformsoberoende behöver du aldrig mer lägga tid, pengar eller energi på att utveckla och anpassa din webbutik för att fungera i en app. Alla som har en modern webbläsare kommer att kunna använda din PWA precis på samma sätt som de använder appar – utan att behöva ladda ner en extern app från Apple eller Googles egna app-butiker.

Ett exempel:

Säg att du driver en webbutik som säljer sportrelaterade artiklar. Om en besökare googlar efter “svarta träningstajts röhnisch” så kommer din PWA att indexeras i sökresultatet på samma sätt som en helt vanlig webbplats, där SEO spelar stor roll. När besökaren klickar på din länk kan besökaren få valet att “spara till skrivbordet” – det vill säga, att ladda ner PWA:n direkt till sin enhet och sömlöst fortsätta sin köpprocess där. Din webbplats blir då en ikon som funkar som en genväg eller bokmärke direkt till din webbutik. Besökaren slipper därmed hoppa från webbplatsen till en app-butik, vilket både sparar tid och ger en smidigare användarupplevelse – samtidigt som det ökar dina konverteringar!

Så lyckas du med PWA i din e-handel Hämta guiden

2. Besökaren kan använda din PWA helt offline

Genom att en användare “laddar ner” din PWA direkt till sin enhet cachas samtidigt en hel del av innehållet lokalt. En besökare kan därmed surfa runt på din sajt helt offline, men fortfarande få samma upplevelse som om hen skulle ha en helt fristående app. När du bygger PWA:n kan du välja precis vilket innehåll som ska finnas lokalt; i en webbutik kan det exempelvis vara varukorgen, produktinformation, kategorisidor, inspirerande content, storleksguider, etc. Om du till exempel uppdaterar funktioner eller sortimentet med nya produkter kommer dessa automatiskt finnas tillgängliga i PWA:n så snart besökaren är online igen. På så sätt slipper därmed kunden manuellt uppdatera “appen” – allt nytt innehåll finns på plats direkt.

3. Besökaren får en snabb, snygg och smidig upplevelse av din sajt – hela tiden

Med det viktigaste innehållet från webbutiken sparat lokalt på användarens enhet innebär det att en PWA funkar precis lika effektivt som en vanlig app. Besökaren kan utnyttja precis funktioner från enheten i din PWA, som exempelvis kamera och pushnotiser. Samtidigt får användaren en smidig och snabb upplevelse av själva appen. Det går fort att scrolla igenom exempelvis produkter och kategorisidor på ett helt annat sätt än när innehållet måste laddas på en vanlig webbsida. Att använda en PWA funkar alltså på exakt samma sätt som en app, gränssnittet ser appliknande ut och prestandan är precis lika bra. Samtidigt är fördelarna för dig som e-handlare ännu fler! Läs vårt inlägg med 9 fördelar med PWA och börja fundera på hur du kan implementera PWA i din webbutik nu.

Skribent: Daniel Hultin, Client Success Manager på Ateles

 
Ateles ConsultingTech