3 smarta SEO-verktyg för att optimera din e-handel

 
Ateles - 3 smarta SEO-verktyg för att optimera din e-handel

Dags att se över SEO:n på din webbplats? För dig som driver e-handel finns det många smarta verktyg som hjälper dig se över och optimera SEO, bit för bit. Här har vi valt ut 3 guldkorn som du kan använda redan om 5 minuter – och ha nytta av för evigt!

1. Google Mobile Friendly Test

Ett gratisverktyg, direkt inbyggt i Google, är det till synes simpla “mobilvänlighetstestet” som mäter hur mobilanpassad din webbplats faktiskt är. Här skriver du in din URL och får ett direkt, visuellt resultat av hur din webbplats faktiskt ser ut i telefonen. De flesta webbshoppar är mobilanpassade idag – så detta är egentligen inte det du nödvändigtvis ska testa genom denna funktion. Istället avslöjar verktyget väldigt tydligt hur Google faktiskt ser din sajt – till skillnad från hur den visas för en besökare.

Sedan en tid tillbaka är det bara mobilsajten som Google går igenom, vilket gör att det blir extra viktigt för dig som e-handlare att kolla igenom detta så allt ser bra ut – att det viktigaste ligger “above the fold”, innan man behöver scrolla, och att byta plats på information om något saknas. Mobiltestet är alltså ett enkelt men väldigt värdefullt verktyg att återkomma till – och som dessutom berättar vilka eventuella fel som behöver åtgärdas.

SEO inom e-handel – från teknik till trender Hämta guiden

2. Answer the public

Ett annat verktyg som, till stor del, också är gratis är Answer the public – en bra startpunkt för att producera content för din e-handel. Här skriver du enkelt in ett nyckelord – till exempel “herrskjortor” – och får fram de allra vanligaste frågorna som besökare skriver in i sökrutan på Google och som är relaterat till ordet. Utifrån de olika frågorna kan du därefter bygga upp en SEO-strategi med innehåll som tydligt svarar på dessa frågor. Det kan handla om allt från “Hur stryker man en skjorta?” till “Vilka herrskjortor är trendigast just nu?” Answer the public finns både som gratisversion och betalversion, och gratisversionen är väldigt stark som idégenerator för att få inspiration till nytt innehåll.

Med content baserat på vanliga ställda frågor breddar du automatiskt webbplatsens möjligheter till organisk trafik. Idag är det vanligt för många webbshoppar att ha tips och råd, blogginlägg, artiklar och annat på teman kopplade till det man säljer – dels för att fånga in den organiska trafiken, men också för att bygga sitt varumärke och visa sig som en expert på området. Och när du ändå är där och läser om hur man knyter en slips på bästa sätt – varför inte köpa ett par stycken?

3. Google Analytics & Google Search Console

Två grundläggande verktyg som alla e-handlare redan arbetar med, men sannolikt inte använder till 100%, är Google Analytics och Google Search Console. Verktygen visar statistik kring betald respektive organisk trafik till webbplatsen, med information kring exempelvis varifrån besökarna kommer och vilka sökord de använt sig av. Ofta använder man Google Search Console och Google Analytics separat från varandra – men genom att koppla ihop verktygen kan du få mycket större insikter kring dina resultat. På detta sätt kan du exempelvis se vilka nyckelord du rankar högt på, men också vilka nyckelord som faktiskt driver trafik till din sida, och i slutänden genererar konvertering. Din artikel om hur man knyter en slips och tillhörande nyckelord kanske har en konverteringsgrad på 5% – medan dina betalda sökord om halsdukar och mössor inte alls givit samma konvertering (även om det drivit mer trafik). Genom att kombinera verktygen kan du alltså se vilka nyckelord som faktiskt är värdefulla i reda pengar – inte bara trafik! 

Är du intresserad av att lära dig mer om hur du kan optimera SEO i din e-handel? Kolla in vår guide “SEO i e-handeln – från teknik till trender” med många viktiga insikter, smarta tips och fler verktyg som kan ta er ytterligare en nivå!

Skribent: Kristoffer Hellesmark, Business Optimization Specialist på Ateles

 
 
 

SEO hos Ateles?

Ateles erbjuder flera tjänster inom SEO som hjälper dig öka din digitala synlighet och driva relevant organisk söktrafik till din webbplats. Vi hjälper dig hitta de sökord som är mest relevanta för er verksamhet. Vi skapar de tekniska förutsättningarna som krävs för att ranka. Vi optimerar ert innehåll för att Google ska förstå dess relevans och värde.

 
Ateles ConsultingSEO