9 fördelar med PWA

 
PWA Ateles.jpg

PWA, progressive web apps, ökar kraftigt som ett snabbt, pålitligt och smidigt alternativ till vanliga mobilappar. För dig som jobbar inom e-handel är PWA ett givet nästa steg till att framtidssäkra din verksamhet. I det här blogginlägget listar vi 9 fördelar med PWA – plus 5 fördelar för användaren i andra änden!

1. Du slipper underhålla flera olika lösningar

Med PWA behöver du inte tänka på att underhålla och sköta support för olika applösningar, vanligtvis både IOS och Android – eftersom PWA är en och samma lösning för alla plattformar.

2. Billigare utveckling

I och med att du slipper anpassa samma app för olika plattformar är det både billigt och effektivt att utveckla din PWA. Den enda kompetens som behövs är HTML, CSS och JavaScript – precis det som krävs för att bygga en vanlig webbplats.

3. Enkel (och gratis) publicering

Att publicera en app i Apples och Googles egna app-butiker tar mycket tid i anspråk, inte minst på grund av de säkerhetsgranskningar som ska göras vid varje uppdatering. Med PWA kan du skicka dina uppdateringar direkt ut i lösningen, och göra dem tillgängliga för användarna direkt. Om du säljer en app tar Apple dessutom ut en avgift för varje nedladdning, men med med PWA slipper du hela kostnaden.

Så lyckas du med PWA i din e-handel Hämta guiden

4. Fullskaliga SEO-möjligheter

Eftersom PWA är en vanlig HTML-sida “förklädd” till en app har du kompletta SEO-möjligheter och kan optimera den på samma sätt. Google indexerar din PWA som en helt vanlig webbplats vid sökning.

5. Dina analysverktyg fungerar som vanligt

Google Analytics och Google Tag Manager är precis lika användbara för din PWA som för din vanliga webbplats, och det är enkelt att få ut samlad information om kundernas beteenden – oavsett plattform.

6. PWA fungerar offline

I en PWA kan du välja vilka utvalda delar som ska finnas tillgängliga offline för användaren – exempelvis startsida, kategorisidor, dina topp 20 produkter, populärt content – och till och med varukorgen. Detta underlättar användarens köpflöde; om uppkopplingen skulle brytas eller om användaren övergår till annan enhet så finns informationen kvar. Varukorgen är alltid redo att checkas ut!

7.  Du kommer att rankas högt av Google inom en snar framtid

Eftersom en PWA fungerar som en webbplats kommer Google att analysera den på samma sätt – och ställa höga krav på användarvänligheten. På samma sätt som du blir straffad om du inte har en mobilanpassad lösning idag, kommer du att tappa ranking i framtiden om du inte har en PWA.

8. Du sparar tid och kostnad på integrationer

Genom att du kan publicera uppdateringar i PWA direkt slipper du integrationer mellan appen och olika system, exempelvis orderhantering. Samtidigt behöver du inte ha olika leverantörer för vardera plattform som sköter de olika integrationerna.

9. Du får snabb synlighet

Nyare versioner av Microsoft och Windows belönar dig genom att automatiskt publicera din PWA i sin egen affär för progressive web apps.

Bonus – 5 fördelar för användaren!

  1. Användaren behöver inte ha internetuppkoppling för att använda din PWA – den funkar precis som en vanlig app, även offline.

  2. Din PWA beter sig exakt likadant som en vanlig app. Den ger snabb respons i scroll och navigation och har samma rena användargränssnitt – utan adressfönster eller webbläsarknappar.

  3. Användaren har tillgång till alla funktioner som finns i enheten via din PWA – till exempel kamera, mikrofon, pushnotiser och liknande.

  4. Användaren slipper att hoppa ifrån din webbplats till en app-butik för att ladda ner din app – en PWA sparas sömlöst från webbläsaren ner till skrivbordet om man vill.

  5. Användaren har alltid den senaste versionen av din webbplats. Hen behöver inte uppdatera appen manuellt, och om du gör ändringar när användaren är offline dyker de automatiskt upp i PWA:n så fort det finns internetanslutning igen.

Skribent: Daniel Hultin, Client Success Manager på Ateles

 
Ateles ConsultingTech