Förbättra din seo för e-handel – börja här!

photo-1486013343683-3070a76b76e0_edited.jpg

Hur man får sin e-handel att ranka högt på Google och andra sökmotorer är för många en utmaning. Många webbutiker är stora och komplexa och det kan vara svårt att veta vad som drar sidan upp eller ned i rankningar. Så, var börjar man?

Fokusera på sökord som din webbutik redan rankar på

Lägg inte ribban för högt till en början. Välj istället att göra enkla men smarta förbättringar som ger stor effekt. På Ateles inleder vi alltid våra kundprojekt med att göra en analys av kundens hemsida och de sökord de rankar på. Då ser vi om det finns sökord som är på plats 11-15 på Google, dvs. på sida två.

De som arbetar med sökmotoroptimering vet att en rankning på sidan två på Google i princip är detsamma som att inte rankas alls. Som Matt Cutts, chef för Googles web spam-team, sa:

The best place to hide a dead body is on page 2 on Google
— Matt Cutts, chef för Googles web spam-team

Vi rekommenderar därför att du lägger krut på att förbättra rankningen av sökord som ligger högt uppe på andra sidan på Google. Du kommer snabbt att märka att små förändringar ger stora resultat. Skillnaden mellan att ranka längst ner på första sidan och längst upp på andra sidan är stor, men det är en relativt liten insats som behövs för att klättra upp dessa 2-3 rankningar jämfört med mycket annat SEO-arbete.

Förbättra din hemsida och kategorier

Om du har begränsad med tid att lägga på SEO, är vår rekommendation att du börjar med att optimera din startsida och dina kategorisidor. För e-handel är det dessa sidor som ger mest organisk trafik och till det finns det två huvudsakliga skäl:

1. De är permanenta, vilket många produktsidor inte är. Det ger sidorna mer tid att bygga upp länkar och auktoritet.

2. De är ofta breda och kan täcka in flera produkter och tjänster - det finns alltså flera sökord att ranka på.

SEO inom e-handel – från teknik till trender Hämta guiden

Gör dina kampanjsidor permanenta

Vi rekommenderar att du har en permanent landningssida som du återanvänder vid varje kampanj. Om du skapar en ny landningssida varje gång du har en ny kampanj, behöver du i princip alltid börja om från början med att bygga länkar och förbättra SEO. Med andra ord - det tar lång tid innan sidan dyker högt upp i organiskt sök.

Ofta har kampanjen avslutats innan sidan har skaffat sig tillräckligt med auktoritet och länkar för att ranka högt på Google. Och när kampanjen är avslutad, förlorar du den SEO-fördel som har upparbetats.

Ett av de vanligaste misstagen som vi brukar se hos våra kunder, är att en ny landningssida skapas varje år inför en specifik kampanj. Till exempel:

wwww.webbshop.se/sommarkampanj-2016

wwww.webbshop.se/sommarkampanj-2017

wwww.webbshop.se/sommarkampanj-2018

I det här fallet är det bättre att skapa en landningssida för www.webbshop.se/sommarkampanj och byta ut innehållet när kampanjen ändras. Om kampanjen inte är aktiv och du vill dölja sidan i Google-sökning, kan du istället sätta upp en “301 redirect” och peka om sidan på andra kampanjsajter som är aktiva.

Se till att alla sidor har metatitlar och metabeskrivelser

Det är få hemsidor som inte har problem med saknade metatitlar och metabeskrivningar. En crawl av ett företags hemsida ger ofta en lång lista av sidor som saknar båda dessa.

Varför är detta ett problem?

Google ogillar webbplatser som inte är Google-kompatibla! Metatitlar och metabeskrivningar ger en kort beskrivning av en webbsida. Metabeskrivningen syns inte på själva sidan utan är den text som sökmotorn visar under den länkade rubriken i sökresultatet. Tillsammans med sidans titel hjälper den till att ”sälja in” klicket för dina besökare.

Vad händer om man inte uppger metabeskrivning och metatitlar?

Det finns två möjliga scenarier. Antingen väljer Google att helt exkludera sidan från sökresultatet. Eller så väljer Google en egen metatitel och metabeskrivning av sidan, baserat på antaganden om vad sidan innehåller, vilket sällan ger optimala resultat i sökningen. Det här kan ha en direkt effekt på trafiken eftersom det sänker click-through-rate (CTR) för ditt sökresultat. Därför är det alltid viktigt att uttryckligen berätta för Google vad metatiteln och metabeskrivningen ska vara.

Vi hoppas att dessa SEO-tips för e-handel har varit till nytta. Vi har många fler tips att dela med oss av. Ta en titt på våra tjänster inom SEO för mer information – och för att ta kontakt.

Ateles ConsultingSEO