Förvalta din webbtrafik rätt och öka konverteringen

photo-1448387473223-5c37445527e7.jpeg

Att sälja till nya kunder är svårare än att sälja till befintliga – det är sedan gammalt. Men vad många inte vet är att det också är betydligt dyrare att få in ny trafik till sajten – än att försöka öka konverteringen på de besökare man redan har. Här är några rekommendationer kring hur du tar hand om dina befintliga besökare på rätt sätt.

Varje år ökar konkurrensen för din e-handel då nya webbutiker kontinuerligt fortsätter att dyka upp – och samtidigt blir det allt dyrare att driva in trafik till sajten. Därför är det viktigt att sträva efter att öka konverteringen på dina befintliga besökare, istället för att öka trafiken. Det första du måste göra är att se till att trafiken som faktiskt kommer in är bra trafik. Var noggrann i marknadsföringen och lova aldrig någonting som ni inte kan hålla. Om webbplatsen inte lever upp till ryktet kommer det att avspegla sig påtagligt i resultaten. Det räcker inte med att ni drar in en miljon besökare om bara 1% konverterar!

Synkronisera målen för marknad och e-commerce

En viktig aspekt av detta är att se till att marknadsavdelningen och e-commerce för en kontinuerlig dialog om hur trafiken faktiskt presterar – inte bara hur många det är. Arbetet stannar inte när trafiken kommit in på sajten. Ett stort antal besökare är inte ett mål i sig, målet borde istället vara att få besökarna att konvertera. En konverteringsgrad som uppgår till 3% av en halv miljon besökare är alltid mer än 1% av miljonen. Enkel matematik som visar på vikten av att marknadsavdelningen och e-commerce har gemensamma mål!

Ge svar direkt i flödet – redan innan frågan dyker upp

En viktig sak för att få besökaren att stanna, och inte avbryta sin köpresa, är att se till att ha svar på de frågor som finns, i exakt rätt ögonblick. Det ska inte vara nödvändigt för besökaren att behöva leta reda på ett telefonnummer, att skriva i chatten eller ens att gå till er FAQ-sida för att få reda på det man undrar. Alla eventuella frågor ska redan finnas besvarade på sidan, direkt i kundens flöde. Något som besökaren alltid undrar i ett första skede när man besöker en webbutik är förutsättningarna kring frakt och leverans. Se till att besvara detta övergripande – kunden ska inte behöva lägga till varan i varukorgen och gå till kassan bara för att mötas av att fraktkostnaden är 69.90. En annan viktig fråga för den som säljer kläder är storleksguide. Storlekarna S, M och L är olika från människa till människa – och butik till butik! Ha en tydlig guide som går att komma åt direkt på produktsidan. Det är också viktigt att tänka på returpolicyn som har börjat betyda lika mycket för kunderna som frakten; hur gör man, vad kostar det, eller är det gratis? En het fråga som i många fall kan vara helt avgörande för ett köp.

Utvärdera besökarnas beteende och optimera utifrån detta

Det främsta tillvägagångssättet för att garantera att trafiken på er webbplats ger så bra resultat som möjligt är att arbeta med konverteringsoptimering, att tillämpa best practises och att genomföra löpande tester på sajten. Detta kommer visa vilka alternativ och designlösningar som fungerar bäst och tilltalar flest besökare. Genom att hämta in statistik om hur era besökare upplever sajten, och samla in data kring all den aktivitet som sker, får ni reda på i vilka steg och på vilket sätt ni bör optimera. Arbeta med verktyg för A/B-tester, som till exempel Google Optimize, få svart på vitt var besökarna klickar genom verktyg som Hotjar, och ta reda på vad som är det främsta man får med sig från er webbplats med five second testing. Analysera beteendet för att få svar på hur kundens verkliga köpresa ser ut – och optimera utifrån era mål.

SÅ ANALYSERAR DU BESÖKARNAS BETEENDE OCH ÖKAR FÖRSÄLJNINGEN  10 viktiga punkter som höjer konverteringen i din e-handel Ladda ner guide