Från kodrader till affärsfokus – så skapar du mer värde i din digitala handel

photo-1525026274357-f670f5fb0ea5.jpg

Att utveckla din e-handel handlar inte om att producera en mängd kodrader på löpande band. Det handlar om att utveckla en mängd funktioner i ett gigantiskt maskineri som levererar ett affärsmässigt värde. Därför är det viktigare än någonsin att sätta upp affärsmål och KPI:er som stödjer dina mål.

Alla vet att det är viktigt att mäta och följa upp sin handel. Allt eftersom den digitala handeln tar allt mer mark så ger det också möjlighet att samla in omfattande data och därmed förenkla analyser och bli mer relevant. Men det är långt ifrån alla som gör en strategisk uppföljning och formulerar KPI:er utifrån företagets affärsmål.

Datadrivet arbetssätt

Att arbeta datadrivet innebär att du grundar dina beslut utifrån insamlad data, framför gissningar och antaganden. Idag är det viktigare än någonsin att sätta upp tydliga affärsmål och ta fram KPI:er som stödjer dessa . Beslut kring utvecklingen av din e-handel ska sedan syfta till att förbättra dessa KPI:er och att du därmed når dina affärsmål. Att utvärdera din webbplats kan vara komplext, så se till att hålla det enkelt och använd inte fler KPI:er än du behöver.

Så här går du tillväga

1.     Identifiera /sätt upp affärsmål

2.     Bryt ned dina affärsmål till relevanta KPI:er

3.     Börja samla in data för att mäta och följa upp dina KPI:er.

4.     Sätt upp en dashboard där dina KPI:er följs upp.

Så skapar du en affärsdriven digital handel med lönsamhet i fokus Hämta guiden

Viktiga KPI:er att mäta

Vilka KPI:er som är relevanta att mäta varierar från företag till företag, men här har vi listat de absolut vanligaste.

·       Website traffic (totalt antal besökare)

·       Conversion rate (andel besökare som genomför ett köp)

·       Add-to-cart (andel besökare som lägger till en produkt i varukorgen)

·       Avg. order value (snittordervärde)

·       Revenue (total försäljningsintäkt)

När du har jobbat med att mäta och följa upp dina KPI:er under en tid kommer du att komma till en punkt där du behöver göra en omvärdering av dina mätetal. Var noga med att kontinuerligt se över dina KPI:er så de är uppdaterade och optimerade för att göra din affär så framgångsrik som möjligt.

Ateles Consulting