Headless Commerce – vad är det?

Ateles - Headless ecommerce.jpg

Genom att centralisera kunddata och köpinformation lär du känna dina kunder bättre och kan öka din försäljning. För det krävs ett smart API och ett tänk som sträcker sig ännu längre än omnichannel. I det här blogginlägget får du lära dig mer om det som kallas Headless Commerce – och hur du kan applicera det på ditt företag!

Vad är Headless Commerce?

Headless Commerce är benämningen på en arkitektur som med fördel används för Unified Commerce – där e-handelsplattformen helt är frikopplad från gränssnittet utåt mot kunderna. Ursprungligen handlar headless commerce om att kunna erbjuda en teknisk lösning som bottnar i ett väldefinierat API. Genom detta kan du koppla på olika så kallade touchpoints – din webbshop kan vara en, din app för smartwatch en annan, ditt POS-system en tredje, och så vidare. Din specifika affärsmodell, all affärslogik och regler stannar i den stora e-handelsmotorn, vilket gör att det blir enkelt att utveckla alla unika touchpoints som kopplas på. Detta gör att du i respektive kanal istället kan fokusera på att ge kunden en bra och ändamålsenlig presentation av produkter, presentera nya kampanjer, dela relevant content, och så vidare. Alla dina handelstransaktioner, oavsett touchpoint, går genom API:t – vilket gör att du kan ge kunden samma upplevelse, funktioner och service, oavsett vilka nya kanaler eller plattformar du framöver vill kunna erbjuda kunderna att handla genom.

E-handelsmotorn ansvarar för såväl kundinformation och delar av produktprocessen som pris, order och betalning, och samlar även in statistik för samtliga kanaler som du kan utnyttja för att lära känna dina kunder bättre.

Headless commerce vs. traditionell commerce

Inom traditionell ecommerce är det mindre strikt vart man lägger funktioner, jämfört med hur det fungerar inom headless commerce. Till exempel bygger man ofta in kundens specifika affärsregler i javascript och HTML direkt i själva webbgränssnittet för varje enskild touchpoint. Om man därefter skulle vilja göra en ny webbplats med samma infrastruktur, för till exempel en annan målgrupp, eller ta fram en mobilapp för något annat av sina varumärken, får man bygga om samma sak flera gånger. Skulle man ändra någon affärsregel eller lägga till en funktion, så måste man även göra samma ändringar i samtliga touchpoints.

3 fördelar med Headless commerce

 1. Fler kundinsikter

Den största fördelen med headless commerce är att du samlar all information om dina kunder, transaktioner och de prisregler du använder för att i realtid kunna bearbeta detta och därmed hela tiden optimera information du presenterar för kunden.

2. Bättre kundupplevelse i alla kanaler

Kunden, å sin sida, får en fantastisk service genom att personen ifråga alltid kan se och följa sina köp – med kvitton, varukorg, aktuella erbjudanden, etc – oavsett om köpprocessen pågår i webben, i butik eller annan kanal.

3. Smidiga integrationer

Du kan snabbt sätta upp en ny touchpoint, då denna inte behöver ha avancerade affärsregler inbyggda. API:t är enkelt att förmedla till den som bygger en ny touchpoint, och du kan dessutom erbjuda ditt gränssnitt till andra leverantörer som vill koppla ihop sig med din e-handelsmotor.

Möt framtidens kunder på rätt sätt med Headless Commerce

I grund och botten handlar headless commerce helt enkelt om att vara förberedd för framtiden, genom att kunna ha ett gemensamt tekniskt gränssnitt för hela din verksamhet, där du enkelt kan koppla in nya appar, sajter eller funktioner. Om du har ett stort expansionsfokus och har planer på att arbeta i flera kanaler är headless commerce en nödvändig utgångspunkt för att kunna möta kunderna på rätt sätt. Många e-handlare idag har en utmaning i att förstå kundresan – och vi vet inte hur morgondagens köp kommer att se ut.

Skribent: Susanne Schander, CIO på Ateles.

Unified Commerce – så skapar du en sömlös kundupplevelse oavsett kanal  Hämta guiden
Ateles ConsultingTech, Batch 1