Hur fungerar betalningar på olika marknader?

 
Ateles - hur fungerar betalningar på olika marknader
 

E-handelns betalningslösningar skiljer sig åt på flera sätt, både mellan olika länder men också inom olika branscher. I Sverige ligger vi generellt i framkant – men det finns mycket vi kan lära av andra marknaders betalsystem och kundernas olika förutsättningar. I det här inlägget berättar vi vad!

Svensk trygghet med kortbetalning och faktura

I Sverige står direktbetalning med bankkort eller kreditkort för den allra största delen av betalningslösningar inom e-handeln. Vi har en etablerad trygghet med betalning som är direkt kopplad till oss som individer genom exempelvis bank-ID och personnummer. Säkerheten vid köpet går åt båda håll då majoriteten av våra webbutiker är certifierade som Trygg e-handel, samtidigt som det är lätt för köparen att identifiera sig gentemot företaget.

Delbetalning, faktura och Swish är andra vanliga sätt att genomföra onlineköp på i Sverige och liknande sätt dominerar även på den europeiska marknaden. De främsta betalningssystemen hänger tydligt ihop med vårt moderna köpbeteende – där exempelvis Klarnas fakturabetalning medger att kunden kan få hem, prova produkten samt skicka tillbaka den inom 14 dagar utan att behöva betala någonting. Sverige ligger också i framkant när det kommer till fraktsätt och leveranstider – allt för att möta kundens specifika behov.

Produktens värde avgör ofta betalningsmetod

I Sverige och övriga länder med genomgående god ekonomi är det sällan aktuellt med fakturabetalning för mindre summor – vi betalar gladeligen med konto- eller kreditkort upp till 1000 kronor. För produkter och tjänster som kostar över 10 000 kronor, däremot, kan det finnas ett större värde i att nyttja betalningslösningar som medger ytterligare trygghet för köparen. Här är delbetalning mot faktura eller traditionell banköverföring vanligare alternativ. Samtidigt är det vanligt att vilja se produkten i verkligheten innan köpet genomförs. Här har flera webbutiker löst detta genom att köparen kan reservera sin produkt online, för att sedan få granska den närmare i butik.

Betalningslösningarna skiljer sig ofta från marknad till marknad, till stor del beroende på välståndet i landet – men också beroende på vilka produkter eller tjänster du faktiskt säljer. Prenumerationstjänster och olika digitala lösningar, t.ex. köper man aldrig på faktura – här dominerar autogiro på vecko- eller månadsbasis.

Cash on delivery i Mellanöstern och arabvärlden

På marknader som präglas av kulturella eller religiösa traditioner, och som är emot att vara i skuld till någon annan, är kreditkort och kortbetalning betydligt mindre vanliga betalningslösningar. I Mellanöstern, Indien och vissa arabländer är det tvärtom betalnings- och fraktmetoden cash on delivery som dominerar marknaden. Metoden går helt enkelt ut på att köparen lägger en beställning online och betalar när man tar emot paketet. I praktiken innebär det att köparen tecknar ett ”kontrakt” med en logistikleverantör, exempelvis UPS, genom att lämna sitt telefonnummer vid beställning. Vid leverans ringer föraren upp kunden som överlämnar kontanter i utbyte mot paketet. Över 50% av alla köp online i Indien och runt 80% i Förenade Arabemiraten är cash on delivery.

Ett betalsätt som medför större utmaningar för e-handlaren

För många e-handlare är cash on delivery ett nödvändigt betalsätt för att lyckas komma in på marknader där kortbetalning ännu inte är etablerat. Det är ett förhållandevis enkelt betalsätt i teorin – samtidigt som det kan vara svårt att minimera risken för returer eller refusals. Utmaningarna grundar sig exempelvis i att kunden inte har jämna pengar och förarna saknar växel, att kunden inte svarar i telefon eller inte dyker upp enligt överenskommelse. Detta innebär att produkten måste tillbaka till lagerplatsen, eller att föraren tvingas återkomma en annan dag. Eftersom kunden inte kopplas till köpet med mer än ett telefonnummer gör man heller inget åtagande när man lägger sin order – vilket innebär större risker och extra kostnader för företagen.

I länder med låg inkomst är det samtidigt vanligt med delbetalning på både kortare och längre sikt – från tre till 24 månader. Många e-handlare arbetar för att på sikt kunna få sina kunder att välja de digitala betalningsmetoderna i första hand, exempelvis genom att lägga till en ytterligare kostnad för cash on delivery. 

Så lyckas du med PWA i din e-handel Hämta guiden

Marknadsplatser och omnichannel i USA och Asien

Medan vi i Sverige har en trygg och säker betalningskultur online har det parallellt utvecklats en helt annan typ av plattform för e-handel i USA och Asien – nämligen den heltäckande marknadsplatsen. Amazons dominans på den amerikanska marknaden, och den unika egenutvecklade digitala handeln i Kina har gjort det svårt – om inte i det närmaste omöjligt – för andra e-handlare att framgångsrikt driva egna butiker online. När man kan köpa allt från matvaror och kläder till cyklar och brandskyddade kassaskåp på ett och samma ställe finns det ingen anledning att leta efter alternativ. Marknadsplatserna innebär att kunden bara behöver ett enda konto dit allt är kopplat, såväl betalningsuppgifter som leveransadress, och en enda plattform att återkomma till.

Vi rör oss även allt mer mot omnichannel, där kunden inte ska vara beroende av att befinna sig i din webbutik för att faktiskt beställa det du erbjuder. I USA har man tagit det ett steg längre; här har Amazon utvecklat den egna matkedjan Amazon Go – med fysiska matbutiker som är anslutna direkt till kundens Amazon-konto. Det räcker med att gå runt och plocka varor fritt, så checkar kontot ut en och betalar automatiskt när kunden lämnar butiken.

När Amazon kommer till den svenska marknaden har vi mycket att lära av att titta på vad som fungerar i USA och Kina idag – och hur vi kan underlätta för våra kunder både idag och imorgon. Allting handlar om att effektivisera och optimera kundens köpupplevelse, där bekvämligheten kommer i allra första hand. Om du inte finns där dina kunder vill handla i framtiden kommer du i förlängningen att förlora potentiell försäljning.

Läs mer om hur du fortsätter ligga i framkant i blogginlägget Framtidens betalningslösningar – så förändras kundernas behov!


Ateles Consulting