Hur mäter du ROI på din e-handel?

Ateles - Hur mäter du ROI på din e-handel?

Att mäta Return On Investment, eller ROI, kan låta invecklat men det behöver det inte vara. I detta blogginlägg går vi igenom vad du bör tänka på när du ska räkna ut ROI på din e-handel. Allt börjar med att veta vad du mäter.

Sätt upp mätpunkter

Det första och viktigaste steget är att bestämma vad du ska mäta. Fundera över vilken typ av insats du planerar att göra. Är det i trafikhöjande syfte, vill du öka konverteringen, sprida kännedomen kring varumärket eller annan insats? Sätt upp mätpunkter som du anser lämpar sig bäst för era uppsatta mål.

Ta hänsyn till vilken kanal kunden kommer från

Det är skillnad på kunder och kunder, och om du vill mäta trafik till din e-handel är det viktigt att du har det i  åtanke. Det finns exempelvis de som googlar på ordet "jacka" – dessa personer vet oftast vad de är ute efter och är därför med köpbenägna. Mäter man trafik till sajten från exempelvis Facebook, som är en kanal där många bara slösurfar, är inte konverteringsgraden lika hög som från en Google-sökning. En kund som kommit till sajten via en Google-sökning är därmed generellt sett mer värd än en kund som kommer till sajten via Facebook.

10 viktiga punkter som höjer konverteringen i din e-handel Hämta guiden

Glöm inte livstidsvärdet

Begreppet Customer Lifetime Value (CLV), eller kundens livstidsvärde som det också kallas, är något som är lätt att missa. Vill du skapa dig en rättvis bild får du inte glömma att räkna ut kundens värde över lång tid. Det är en viktig parameter om du ska räkna fram ROI för en trafikhöjande insats som till exempel SEO eller SEM. Är det verkligen värt att satsa pengarna på att driva in mer trafik genom Facebook, eller ska vi satsa på att höja konverteringsgraden med 0,1% istället?

Bestäm en rimlig tidshorisont

Det händer att man tror att en marknadsinsats ska gå att räkna hem tidigt –så är det oftast inte. Det gäller att ha is i magen och inte förvänta sig en alltför snabb återbetalning. Mät din ROI under en relevant tidsperiod. Tidsperioden varierar beroende på vilken typ av vara eller tjänst du säljer. Säljer du skor kan du räkna ROI efter en månad men om du däremot säljer sällanköpsvaror som till exempel sängar bör du räkna ROI på en längre tid, exempelvis ett år. Om du gör en konverterings-höjande insats bör du ha en ännu längre tidshorisont än så.

Gör det enkelt

Det är lätt att gräva ner sig och gå för djupt när man ska räkna ut sin ROI. Tänk på att det inte behöver vara så komplicerat. Ett förenklat sätt att räkna ut ROI är att se alla besökare som intäkter oavsett om de handlar eller ej. CLV-medelvärdet blir mindre, men ROI-beräkningarna blir desto enklare, men kom fortfarande ihåg att räkna ut ett CLV-medelvärde per kanal!

Många drar sig som sagt från att räkna ut ROI av en insats eftersom det verkar för krångligt. Ställ dig i så fall frågan: om jag gör denna insats - vad kommer det att leda till? Det händer att man ibland glömmer bort vad målet är. Kom ihåg att inte enbart koppla ROI till ett köp, utan även räkna stegen på vägen, som i slutändan kan leda till att kunden genomför ett köp i kassan. Ju fler mätpunkter man har desto mer finfördelad kan man bli i sina ROI-uppställningar och desto lättare blir det.

Avslutningsvis så är ett av de bästa tipsen vi kan ge att inte räkna ut ROI på allt – det blir helt enkelt för ineffektivt! Använd ROI som ett verktyg för att välja vilken väg som lämpar sig bäst för just din verksamhet. Bör vi driva trafik eller höja konverteringsgraden? Eller lite av varje? När allt är så tydligt som möjligt blir det lättare att skapa en samsyn inom organisationen och avgöra vad nästa strategiska steg blir.

 

Skribent: Carolina Carlgren, Service Designer på Ateles.

Ateles Consulting