MVP – det första steget mot framtidens e-handel

Ateles - MVP – det första steget mot framtidens e-handel

Funderar du på om MVP (Minimum Viable Product) är något för din e-handel? MVP handlar om att ständigt prioritera det som ger mest effekt – istället för att utveckla hela kravbilden efter en förutbestämd plan. Tanken bakom MVP (att färdigställa det viktigaste först) kanske låter som en självklarhet, men ändå jobbar få företag på det sättet. I det här blogginlägget berättar vi mer om MVP och hur du kan applicera det i din verksamhet!

En förutbestämd plan prioriterar sällan det viktigaste för stunden

Idag drivs många e-handelsprojekt utifrån tunga kravspecifikationer, där man ofta börjar uppifrån och jobbar sig neråt. Man har en förutbestämd plan – och först när hela projektet är färdigt går man live. Man börjar med att skriva ner en kravbild och betar sedan av punkterna mot målet – oberoende av vilken som är viktigast. Detta leder ofta till att det tar lång tid innan projektet är i mål, och när man väl är där är det inte alltid säkert att rätt funktioner finns på plats. Samtidigt kanske vissa implementationer som bestämdes under projektets start för några månader sedan inte ens är aktuella vid projektets slut. Prioriteringen blir därför inte vad som är viktigast just nu, utan allting görs i samma förutbestämda ordning. Marknaden rör sig ständigt framåt, och med detta arbetssätt kan det bli svårt att hänga med i utvecklingen – man blir snabbt irrelevant.

Unified Commerce – så skapar du en sömlös kundupplevelse oavsett kanal  Hämta guiden

Vad är MVP (Minimum Viable Product)?

Med MVP (Minimum Viable Product), prioriterar man istället det som är viktigast i projektet just här och nu. Därefter utvecklar man nya funktioner löpande, kartlägger, utvärderar och följer upp genom att göra användningstester. På så vis kan man hela tiden anpassa sitt projekt efter omvärlden, för att alltid vara så aktuell som möjligt.

MVP bygger på köpresan. Inom e-handel betyder detta att du sätter upp kundens köpresa och funderar på vilka funktioner som behövs i varje steg. De viktigaste delarna väljer du att prioritera först, så att dessa blir färdigställda och kan gå live så snart som möjligt. MVP gör att du täcker köpresan effektivt och därmed kommer din nya e-handel snabbare ut på marknaden.

Framtidens framgångsmodell

I framtidens handel kommer MVP att spela allt större roll. Det gäller att hänga med när behov, beteenden och trender svänger – vilket du kan göra när du implementerar MVP. Du får möjlighet att utveckla små delar i taget och utvärdera allt eftersom. Detta kommer göra att du har lättare att anpassa dig efter marknaden, och ligga steget före konkurrenterna.

Föreställ dig till exempel att en ny stark trend tar marknaden med storm –men att du redan har skrivit en kravspecifikation för din e-handel för 1,5 år framåt. Då har du troligtvis även missat flera viktiga designbeslut längs med vägen – och har inte det som krävs för att snabbt haka på den nya trenden. Kanske krävs det även ytterligare utvecklingstid, vilket gör att du hamnar efter konkurrenterna.

Om du däremot kommer ut på marknaden tidigt och uppdaterar ditt erbjudande med små förändringar får du möjlighet att samla kundinsikter inför nästa strategiska steg. Samtidigt minskar du risken att blöda pengar i ett långdraget implementationsprojekt. MVP är därmed en kostnadseffektiv projektmodell, samtidigt som du blir mer snabbfotad och anpassningsbar för marknaden!

Skribent: Carolina Carlgren, Service Designer på Ateles.

Ateles Consulting