Nybörjarens guide till teknisk SEO

 
photo-1479660095429-2cf4e1360472.jpeg
 

Canonicals, index, sitemap och hreflang-taggar – teknisk SEO både låter och är ganska komplext! Samtidigt är det en oerhört viktig del av din e-handel, och har direkt påverkan på din försäljning. I det här blogginlägget berättar vi mer om vad teknisk SEO är, och presenterar tre skarpa exempel.

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO handlar enkelt uttryckt om att göra så att Google kan läsa och förstå din sajt, genom att se till att några underliggande tekniska strukturer finns på plats. Det finns många olika tillvägagångssätt för att underlätta Googles jobb och göra din webbplats enklare att gå igenom och tolka rätt. Ju mer och bättre teknisk SEO du har – desto fortare går det, och desto bättre kommer ditt innehåll att presenteras.

För dig som driver e-handel är teknisk SEO kanske den viktigaste grundbulten i att få hemsidan att indexeras rätt. En vanlig företagshemsida kanske innehåller 100-300 sidor – medan en e-handel kan innehålla upp till fler hundratusentals, där varje sida i sin tur har ett väldigt omfattande innehåll. Men oroa dig inte – det finns flera sätt att underlätta SEO!

3 olika exempel på teknisk SEO

1. Canonicals

Säg att du har en jacka i din webbshop som finns i 8 olika färger och 10 olika storlekar. Beroende på hur din e-handel är konfigurerad kommer dessa olika variationer av jackan att ha varsin unik URL – vilket gör att Google lär betrakta dem som helt separata produkter och därmed minska själva jackans genomslagskraft i sökresultat. Canonicals är en typ av tagg som istället berättar för Google att de olika färgerna eller storlekarna i själva verket bara är variationer av en och samma produkt. Samtidigt kommer bara den variant du väljer, t.ex. den blåa jackan i storlek 42, att visas i resultaten.

2. Sitemap

En sitemap är en fil som innehåller en lista med alla olika URL:er på din webbplats som du vill att Google ska inkludera i sin databas. Det kan finnas sidor i din e-handel som du inte vill ska visas i sökresultaten – exempelvis “Mina sidor”, check-out, varukorgen och liknande. Med en sitemap berättar du klart och tydligt för Google vilka sidor som ska indexeras – vilket gör jobbet med att gå igenom din sida enkelt och snabbt. Samtidigt blir det också lättare och snabbare för Google att hitta vilka URL:er som är nya på webbplatsen, och vilka som har tagits bort.

3. Hreflang-taggar

Många webbshoppar har kunder över hela världen. Men hur ska Google egentligen kunna veta när de ska skicka de brittiska besökarna till .co.uk, och de amerikanska till .com? Med hreflang-taggar kan man styra besökarna från varje land rätt genom att koppla ihop webbplatsens alla olika sidor för respektive språk. Då hreflang-taggar måste finnas på varenda sida för att matchningen ska bli rätt är det ofta inte helt enkelt att hantera själv – utan här kan det vara smart att ha hjälp av en expert på teknisk SEO för att se till att allting blir korrekt.

Nyfiken på hur du kan optimera för SEO i din e-handel? Ladda ner vår guide och lär dig mer om teknisk SEO och andra smarta tips som kommer lyfta hela din verksamhet!

 

SEOAteles Consulting