Så optimerar du betalningssteget i din webbutik

photo-1523875194681-bedd468c58bf.jpeg

För att säkerställa att en besökare tar sig genom köpresan enkelt och friktionsfritt finns det många saker att tänka på – inte minst när det kommer till betalningen. Detta är steget där allra flest besökare lämnar webbplatsen, och därmed en oerhörd viktig sak att fokusera på för att öka konverteringen.

Från dess att en besökare kommer in i din webbutik ska det vara solklart vilken väg personen ska ta för att genomföra sitt köp. Det är viktigt att det finns tydliga call to actions, att produktsidan är detaljerad – och att det finns tillräcklig information för att kunden ska kunna fullfölja sin köpresa helt utan hinder. För många e-handlare är betalningssteget det avgörande momentet – steget som omvandlar besökaren till kund! Men det är tyvärr just i denna del av processen som det ofta tar stopp, och där hela 40% av alla besökare faller bort. Varför är det så, egentligen?

Vanliga hinder i betalningssteget

För dig som e-handlare är det av yttersta vikt att lokalisera exakt vad som får besökaren att avbryta sitt köp, och lägga fokus på att optimera just detta. Ett par vanliga anledningar kan till exempel vara att fraktkostnaden blir för dyr eller att leveranstid och utlämningsställe inte framgår tydligt. Själva betalningsprocessen är också nödvändig att se över för att det ska bli så enkelt som möjligt. Det skapar ett stort och onödigt hinder i besökarens köpresa om man behöver lägga undan telefonen eller datorn och gå att hämta sin plånbok för att kunna ange kortnumret. Här måste du se till att ha en variation av betalningssätt för att alla ska kunna välja något som passar.

Skapa trygghet vid betalningen

Att besökaren faller bort i betalningssteget handlar också om att det fortfarande känns osäkert för många att handla över nätet. Framför allt många äldre är ovana vid att lägga ut sina personliga detaljer, att ange kortnummer och adress, exempelvis. Ett sätt att motverka detta är att skapa trygghet och förtroende i betalningssteget på olika sätt. Många e-handlare har så kallade “trust badges”, för att påvisa säker betalning, och det är även viktigt att vara tydlig med exakt hur besökarens personliga information behandlas. Detta är väldigt effektivt för att skapa trygghet för besökaren, så denne väljer att gå vidare i köpet.

När någon överger sin varukorg

Det är även vanligt att besökare faller bort redan tidigare i köpprocessen – och lämnar efter sig en varukorg med produkter i. Här bör man testa att se om det finns möjlighet att övertala personen att fortsätta sin resa, genom att exempelvis skicka ett mejl som påminner om det som finns i korgen. Om personen väljer att inte fortsätta köpet efter detta kan man ta det ett steg vidare med ett nytt mejl efter ett par dagar – där man till exempel erbjuder besökaren en rabatt om denne fullföljer sin beställning inom 2 dagar. Ett sådant enkelt knep kan resultera i att 5-10% av besökarna kommer tillbaka.

För att ta reda på varför och var besökaren lämnar webbplatsen, och i vilket steg av köpresan detta oftast inträffar hos er, är det viktigt att mäta och analysera. Med hjälp av mätpunkter och tracking går det att få fram alla möjliga sorters data som ger insikt i vad som kan saknas eller behöver åtgärdas på webbplatsen – utöver den statistik som t.ex. Google Analytics kan ge. Därefter kan du implementera dessa ändringar och göra A/B-tester för att mäta och se om konverteringsgraden ökar. Det viktiga är att fokusera där problemen finns – om hälften av dina besökare överger sin varukorg när de gått till kassan för att checka ut ska du inte lägga resurser på att bygga om produktsidorna!

 

 

SÅ ANALYSERAR DU BESÖKARNAS BETEENDE OCH ÖKAR FÖRSÄLJNINGEN  10 viktiga punkter som höjer konverteringen i din e-handel Ladda ner guide