Trenderna för SEO inom e-handel 2019

 
Ateles - Trenderna för SEO inom e-handel 2019

Att driva e-handel är ett omfattande jobb, och att ha koll på det senaste inom SEO för att lyckas är inte det allra enklaste det heller. Här har vi samlat 3 av de viktigaste trenderna att känna till, och jobba kontinuerligt med, för att ligga i e-handelstäten under 2019!

1. EAT – expertis, auktoritet och trovärdighet

För dig som jobbar med e-handel är det viktigare än någonsin att kunna bevisa din expertis, auktoritet och trovärdighet inom det området du är verksam – oavsett om ni säljer sneakers, soffor eller skräddarsydda skjortor. Ju högre kvalitet och standard Google anser att du har inom dessa tre punkter, desto bättre kommer du att ranka i sökresultat.

Testa ditt företag – tycker Google att ni är experter?

Ett enkelt test för att se om Google anser att ditt företag har expertis inom ditt område är att googla på sitt företagsnamn. Dyker det upp en box med information till höger om sökresultaten? Då är det ett tydligt bevis på att Google anser att ni är ett professionellt varumärke, och har valt att göra en sammanfattning om er i denna så kallade “knowledge graph”. Ofta är innehållet baserat på information från t.ex. Wikipedia och era företagssidor i sociala medier. Allt handlar om att få Google att visa vem du är – och när ditt företag väl har en knowledge graph kan du dessutom göra anspråk på den och administrera den på egen hand.

Auktoritet i sin tur bygger på att Google ser om du har många länkar till din sajt från andra viktiga och relevanta webbplatser – populära bloggar om mode eller inredning, exempelvis. Auktoritet bygger på klassisk off page-optimering av SEO – men lägger större tonvikt vid just kvaliteten på dessa länkar, snarare än kvaliteten.

Den kanske viktigaste inom EAT-trenden är trovärdighet. Detta går ut på att du som e-handlare måste göra allting väldigt transparent för potentiella kunder. Det ska vara enkelt att hitta information om betalning och frakt, returpolicy och svar på andra vanliga frågor som en potentiell kund skulle kunna ha rörande din e-handel. Betygsättning och recensioner är också en viktig del av trovärdighet.

SEO inom e-handel – från teknik till trender Hämta guiden

2. Användarvänlighet, tydlighet och USP

Användarvänlighet är en av de största och viktigaste trenderna när de kommer till SEO, inte minst inom e-handel. Allting handlar om att presentera vilka ni är och vad sajten handlar om på ett effektivt och attraktivt sätt. Er USP, till exempel, bör vara så tydligt som möjligt på sajten. Det kan vara fri frakt, fri retur, eller olika frakt- eller betalningsalternativ som en ny, potentiell kund kan lockas av. Era USP:s fyller även en viktig SEO-funktion – de kan faktiskt hjälpa till att dra trafik till er sajt! Genom att skriva ut att ni exempelvis har fria returer direkt i metabeskrivningen till produkter har du större chans att locka besökare från Google. Var gärna övertydlig – det kommer löna sig!

3. Mobile first (mobile always!)

Till sist en trend som förvisso inte är ny för 2019, men som fortsätter att vara viktigare än någonsin: mobile first! För cirka två år sedan övergick Google till att läsa av webbplatser helt och hållet i den mobila versionen – något som ställer höga krav på snabb responstid och effektivt, smart presenterat innehåll. Ett typiskt misstag för många e-handlare här är att webbplatsen i grunden är designad för desktop, och därmed innehåller massa viktig information som inte presenteras korrekt (eller syns överhuvudtaget!) i mobilen.  

Fortsätt läs! Vanliga misstag du gör med SEO i din e-handel

Nyfiken på hur trender och optimering av SEO kan påverka din e-handel i positiv riktning? Kolla in vår guide “SEO i e-handeln – från teknik till trender” och få ännu fler insikter!

 Skribent: Kristoffer Hellesmark, Business Optimization Specialist på Ateles

 
 

SEO hos Ateles?

Ateles erbjuder flera tjänster inom SEO som hjälper dig öka din digitala synlighet och driva relevant organisk söktrafik till din webbplats. Vi hjälper dig hitta de sökord som är mest relevanta för er verksamhet. Vi skapar de tekniska förutsättningarna som krävs för att ranka. Vi optimerar ert innehåll för att Google ska förstå dess relevans och värde.

Ateles Consulting