Vad är Unified Commerce och vad innebär det för min e-handel?

photo-1435458983855-85e70c381591.jpg

Unified Commerce är en systemarkitektur som bygger på integration av processer och system med målsättning att skapa en sömlös kundupplevelse, oavsett vilken kanal kunden rör sig i. I det här blogginlägget berättar vi mer om Unified Commerce och vad det kan innebära för din e-handel!

Unified Commerce – kunden i fokus

Med Unified Commerce använder man sig av en enda centraliserad plattform och kundens perspektiv är av högsta prioritet. De ska känna att de får samma service och upplevelse – oberoende av hur deras köpresa ser ut eller var den äger rum. Kunden ska kunna besöka en webbshop via mobilen och få relevanta produkter presenterade för sig, chatta med kundtjänst som lägger till en vara i varukorgen, lägga beställningen via datorn dagen efter, få varan levererad till butiken eller hem, och sedan kunna prova, byta eller returnera, oberoende av kanal. Efteråt ska ordern och kvitto finnas tryggt i mobilen – oavsett om kunden gjort köpet online eller i butik.

Konceptet med Unified Commerce bygger på att samla och integrera kundens data och köp, med målet att skapa en så enhetlig handel som möjligt. Kunden kan röra sig mellan kanaler, så kallade touchpoints, med bibehållen personalisering. En av de största fördelarna med Unified Commerce är att man även har möjlighet att agera och interagera med kunden i realtid, och därmed kan utnyttja relevant data för att öka försäljningen och förbättra köpupplevelsen i samtliga kanaler. 

Varför Unified Commerce?

1. Du sparar tid (och pengar) på integrationer

När du använder dig av flera olika system är det ofta svårt att skapa och underhålla en sömlös kommunikation mellan plattformarna. Du kanske har ett system för att hantera försäljning och ett annat för e-handeln, till exempel – och för att kunna interagera systemen med varandra krävs bra koll på samtliga programvaror. Detta leder ofta till att du behöver anställa en expert per system – och hoppas att de tillsammans kan lösa integrationerna. Detta kan vara både krångligt och kostsamt.

När du däremot använder ett enhetligt system, med Unified Commerce, kommer du minska tiden för hantering (och därigenom också kostnaderna), eftersom färre personer behöver vara involverade i implementering, underhåll och uppgraderingar. Det är också smidigt att ändra, ta bort eller lägga till funktioner utan att systemet tar skada.

2. Mindre risk för att saker går fel

 Med separata system kan det lätt bli förseningar i kommunikationen, vilket kan leda till att din data blir osynkroniserad. En negativ konsekvens av detta är att du kanske fortsätter sälja en produkt i din e-handel som du inte längre har på lager, eller annonserar ut för fel pris – alt på grund av att systemen inte lyckades synka med varandra. Den här sortens missförstånd kan verka små, men de leder ofta till att man förlorar intäkter – och ibland även kunder. När du istället väljer att använda dig av ett och samma system samlar du all information på en plats – såväl priser som produkttillgänglighet och produktbeskrivningar. Detta gör att du på ett smidigt sätt kan distribuera datan till diverse touchpoints, och minska risken för avvikelser eller missförstånd mellan kanalerna.

3. Du får en sanning att utgå ifrån

När du väljer att använda dig av en och samma plattform kan du enkelt förmedla information mellan företagets avdelningar – butiker, huvudkontor, distributionscenter och så vidare. Du får en centraliserad databas som lagrar all data konsekvent och garanterar att du får en enda version av sanningen. Detta gör att du får information som du och resten av företaget kan lita på – och ni behöver inte oroa er för att olika sanningar ska spridas, så att ni blir osynkade. Med konsekvent data kan ni till exempel analysera kampanjer, förenkla finansiell rapportering och bli bättre på att spåra KPI:er. Det blir lättare att fatta beslut som kommer att gynna verksamheten på ett säkert sätt – och hela organisationen är med på tåget!

Skribent: Susanne Schander, CIO på Ateles

SÅ ANALYSERAR DU BESÖKARNAS BETEENDE OCH ÖKAR FÖRSÄLJNINGEN  10 viktiga punkter som höjer konverteringen i din e-handel Ladda ner guide