Vanliga misstag du gör med SEO i din e-handel

 
Ateles - Vandliga misstag du gör med SEO i din e-handel

Att SEO är viktigt för att skapa synlighet för din webbutik har inte undgått någon e-handlare. Men fortfarande har många inte koll på vad som faktiskt påverkar rankingen i Google – och fortsätter göra sådana fel som kan straffa sig något enormt. Här är fem vanliga misstag när det kommer till SEO i e-handeln – och vad du måste tänka på istället!

1.   Du återanvänder beskrivningar för snarlika produkter

Många webbutiker innehåller flera varianter av en och samma produkt – en jacka kanske finns i åtta färger och fem olika storlekar, exempelvis. Ett vanligt misstag är att lägga upp alla produkter separat – men utan att ändra i produktbeskrivningen. Finns det något som Google ogillar så är det duplicerat innehåll, och har du flera snarlika produktsidor kommer detta garanterat att straffa din synlighet i sökresultaten. Var kreativ och utnyttja möjligheterna till att skapa unikt innehåll!

SEO inom e-handel – från teknik till trender Hämta guiden

2.   Dina metatitlar och metabeskrivningar är röriga

För en e-handel som kanske har tiotusentals olika produkter är det vanligt att glömma bort att även metabeskrivningarna – och inte minst metatitlarna – också måste vara unika. Har du åtta olika URL:er för den där jackan är det viktigt att faktiskt skriva ut vad som skiljer dem åt, oavsett om det är färg, storlek, material eller modell. Betona nyckelorden och strukturera gärna upp dina metatitlar utifrån en mall – till exempel: Varumärke - Modell - Färg - Storlek – det kommer göra det lättare för både Google och besökaren att tolka!

3.   Du missar möjligheter till interaktivitet på sidan

Att låta kunder berätta om sina egna upplevelser av dig, ditt varumärke och dina produkter är viktigt – inte minst för trovärdigheten! Men alltför få företag utnyttjar möjligheten till user generated content i sin webbutik. Utan exempelvis recensioner minskar såväl trafik som konvertering – eftersom potentiella kunder lägger stort värde i andras upplevelser. Möjligheten att kommentera på content, att recensera och betygsätta produkter eller lägga upp sina egna bilder och filmer – allt innehåll som användare kan skapa kommer ha positiv inverkan på din SEO. Google kommer att rangordna dig högre om de upptäcker att besökare interagerar med din sajt på olika sätt. Samtidigt kommer dina kunder, med sina egna ord, att bidra till att utöka det unika innehållet på din sajt.

4.   Du tar produktinformation rakt av från leverantören

Ett annat vanligt misstag som många e-handlare ofta gör är att kopiera produktinformation direkt från leverantören – utan att göra minsta ändring i beskrivningen. Det kanske känns som en självklar och tidsbesparande genväg, men kommer sannolikt att kosta dig mer än det smakar. Är det fler webbutiker som säljer samma produkt som du finns dessutom risken att exakt samma text förekommer på fler sajter, vilket drar ner din synlighet ännu mer. Använd alltid dina egna ord för att skapa unika beskrivningar – det kommer löna sig i längden.

5.   Du har inte gjort en ordentlig sökordsanalys

Förutom att återanvända beskrivningar och strunta i att skapa unikt innehåll för olika produkter är det många e-handlare som inte ens vet vad de potentiella kunderna faktiskt söker efter. Att inte göra en ordentlig sökordsanalys gör att du riskerar att förlora massor av trafik till din webbutik, och i förlängningen även konverteringar och försäljning. Ta hjälp av en SEO-byrå för att göra en analys av vilka nyckelord du faktiskt har möjlighet att ranka högre på – det kan boosta resultaten enormt! När du vet vad kunderna faktiskt söker efter har du också möjlighet att skapa content utöver riktigt bra produktbeskrivningar och landningssidor – något som är en stor fördel för att driva mer organisk trafik till din sajt.  

Vill du lära dig mer om hur du bör tänka och agera kring SEO för att på sikt öka försäljningen i din e-handel? I vår guide “SEO för e-handeln – från teknik till trender” har vi samlat massor av råd.

Fortsätt läs! Trenderna för SEO inom e-handel 2019

 Skribent: Kristoffer Hellesmark, Business Optimization Specialist på Ateles

 
SEOAteles Consulting