Ateles - Ciqola-Carpets
 
 

Från design till SEO – så utvecklades Ciqola Carpets kompletta varumärke

Som Sveriges näst största återförsäljare inom mattor ville Rusta växla upp sin försäljning och ta en ny plats på marknaden med ett mer exklusivt och tydligare varumärke. Med Ciqola Carpets gör koncernen sin allra första e-handelssatsning – där Ateles varit en drivande del i att bygga upp hela varumärket från grunden.

Ciqola Carpets är ett dotterbolag inom Rustakoncernen. Med ett helt eget, unikt sortiment och över 20 år i branschen är koncernen Sveriges näst största inom mattor. Genom att nischa sig var målet att ta klivet upp från Rustas lågprisprofil och bygga ett mer högkvalitativt varumärke, med fokus på inspiration och kvalitet.

Ciqolas vision: “Europas ledande mattvaruhus online”

Genom rekommendationer fick Ateles uppdraget att från grunden utveckla Ciqola Carpets kompletta varumärke. Med fokus på brand building i sociala och digitala medier inkluderade arbetet allt från design och contentproduktion till SEO och kanalstrategier.

Ateles - Ciqola carpets

Kvalitet kontra pris – den främsta utmaningen för Ciqola

Den största initiala utmaningen med varumärkesbyggandet för Ciqola Carpets var att på bästa sätt hantera de starka associationerna till Rusta som ett lågprisföretag. Målet var att på ett trovärdigt sätt erbjuda exklusiva produkter och vara ett varumärke som förknippas med hög kvalitet – men samtidigt kunna representera en lägre prisnivå inom det utvalda, lyxigare segmentet. Priset har alltid varit Rustakoncernens styrka – och Ciqola Carpets skulle inte skilja sig i det avseendet.

“Vi på Ateles fick förtroendet att ta med Ciqola på hela den digitala resan och leda vägen för deras varumärke från början. Det fanns en tydlig utmaning utifrån de rådande förutsättningarna: Hur kan Rusta leverera någonting som inte bara förknippas med lågt pris, utan hög kvalitet och exklusivitet? Att bygga upp och etablera deras digitala plattformar var en specialsatsning, helt enkelt!” säger Christoffer Johansson, kundansvarig för Ateles samarbete med Ciqola.

Ciqola_0090.jpg
Ateles - Ciqola carpets

Dedikerat team för att bygga och stärka varumärket

Det omfattande varumärkesarbetet tog sin start hösten 2018, där Ateles haft ett dedikerat team involverat från start med fokus på design, varumärke, SEO och affärsutveckling. Som ett delmål i resan mot det nya varumärket lanserade Ciqola Carpets sin nya webbplats.

En förändringsperiod med fokus på försäljning

Det initiala varumärkesarbetet har övergått i ett löpande arbete med Ciqola där Ateles varje vecka sitter och arbetar tillsammans med företaget på plats. Fokus ligger under 2019 på att hjälpa Ciqola att öka sin försäljning med konverteringsoptimering, SEO och UX som primära åtgärder för webbplatsen.

Framöver kommer Ateles fortsätta hjälpa Ciqola med att på väl avvägt sätt kunna utnyttja fördelarna som Rustas etablerade varumärke bidrar till – som exempelvis lager, logistik och några av Sveriges bästa inköpare.

 
 

Vill du veta mer?

Hör av dig via formuläret eller kontakta:

Christoffer Johansson
Head of Client Success
christoffer.johansson@ateles.se
+46 721 74 03 30

Name *
Name