Unik sajt låter kunden skräddarsy sin egen elbil

Att kunna bygga ihop sin egen bil är det många som drömmer om. Møller Mobility Group i Norge fick hjälp av CAG Ateles med att ta fram en unik webbplats för de kunder som vill köpa en ny skräddarsydd elbil från Audi. I det här caset berättar Robert Palmer, Product Manager på Harald A Møller AS (importör av Audi och dotterbolag till Møller Mobility Group), mer om projektet med webbplatsen och hur den underlättat för såväl kunder som återförsäljare.

Harald A. Møller AS är Norges största bilimportör och står för importen av bland annat Volkswagen, SEAT, Škoda och Audi i Norge. Inför lanseringen av Audi e-tron, Audis allra första elbil, fanns ett behov av att skapa en digital handelsplattform där kunderna direkt på webbplatsen skulle kunna skräddarsy och beställa sin elbil. CAG Ateles blev involverade i projektet från start, tack vare tidigare lyckade samarbeten med Harald A. Møller.

“Projektet var ett steg i vår pågående resa om att digitalisera vår försäljning och bilköp”, berättar Robert Palmer på Harald A. Møller. “Vi ville att köparen skulle kunna konfigurera sin egen lösning på webben och skicka den direkt till en handlare – och att vi samtidigt skulle kunna hantera alla tidigare reservationer på ett smidigt sätt.”

Harald A. Møller har tidigare tagit hjälp av CAG Ateles i flera digitaliseringsprojekt, då de skapat webbplatserna bilkjop.no och SEAT.no. För Audis nya konfigurationssajt satte CAG Ateles ihop ett team som började arbeta i tätt samarbete med Harald A. Møller och Audi. Den agila processen gav möjlighet att testa saker hela vägen fram till lanseringen, då den helt nya webbplatsen butikk.audi.no gick live.

Kunderna uppskattar verkligen att de själva kan gå in och se alla valmöjligheter, och att de sedan kan skicka in sin bil till oss direkt. Bilhandlarna i sin tur uppskattar att kunderna verkligen kommer förberedda till mötet och vet vad de har beställt och vill ha. Samtidigt blir det mycket lättare för återförsäljarna att själva föra över konfigurationen till sina egna system, istället för att de ska behöva göra det manuellt efter ett säljsamtal
— Robert Palmer, Product Manager hos Møller Bil.
Ateles - Audi

Rättvis fördelning av skräddarsydda elbilar

Webbplatsen gör det möjligt för besökaren att själv bygga ihop sin nya Audi e-tron baserat på ett antal valmöjligheter. När kunden är nöjd med sina val skickas själva beställningen till en återförsäljare som därefter färdigställer köpet tillsammans med kunden och lägger den slutliga ordern.

Samtidigt är den nya sajten ett system för hanteringen av den reservationskö som redan bildats inför lanseringen av Audi e-tron. Lösningen gjorde det lättare för Audi och Möller Bil att hantera köplatserna och reservationerna på ett rättvist sätt.

“Själva reservationsfunktionen hade funnits länge, och det var många som hade ställt sig i kö för att bli prioriterade som köpare vid lanseringen. Den huvudsakliga grunden till projektet var därför först och främst att hjälpa Audi att göra en rättvis fördelning av bilarna, i förhållande till vilken plats i kön man hade”, säger Robert.

En smart lösning som underlättar för alla parter

Den tekniska lösningen för webbplatsen är byggd på e-handel med Magento, samt PIM, DAM och CMS från Pimcore. De tillgängliga bilmodellerna och de olika valmöjligheterna importeras från Möller Bils system in i Pimcore, som bland annat använder Vue och Magento för att publicera alla sidor på webbplatsen.

När kunden sedan skickar in sina val registreras detta i Microsoft Dynamics som ett lead, varpå beställningen övergår till vald återförsäljare som jobbar vidare med kunden i fråga. Om kunden väl köper bilen kan denne sedan följa hela processen med tillverkning, produktion och leverans via den externa sajten mittbilhold.no.

 
 
 
Därför behöver du ett PIM-system för din e-handel Hämta guiden