Creating the future of eCommerce and digital transformation

Unik sajt låter kunden skräddarsy sin egen elbil

 

Att kunna bygga ihop sin egen bil är det många som drömmer om. Møller Mobility Group i Norge fick hjälp av Ateles med att ta fram en unik webbplats för de kunder som vill köpa en ny skräddarsydd elbil från Audi. I det här caset berättar Robert Palmer, Product Manager på Harald A Møller AS (importör av Audi och dotterbolag till Møller Mobility Group), mer om projektet med webbplatsen och hur den underlättat för såväl kunder som återförsäljare.

Harald A. Møller AS är Norges största bilimportör och står för importen av bland annat Volkswagen, SEAT, Škoda och Audi i Norge. Inför lanseringen av Audi e-tron, Audis allra första elbil, fanns ett behov av att skapa en digital handelsplattform där kunderna direkt på webbplatsen skulle kunna skräddarsy och beställa sin elbil. Ateles blev involverade i projektet från start, tack vare tidigare lyckade samarbeten med Harald A. Møller.

“Projektet var ett steg i vår pågående resa om att digitalisera vår försäljning och bilköp”, berättar Robert Palmer på Harald A. Møller. “Vi ville att köparen skulle kunna konfigurera sin egen lösning på webben och skicka den direkt till en handlare – och att vi samtidigt skulle kunna hantera alla tidigare reservationer på ett smidigt sätt.”

Harald A. Møller har tidigare tagit hjälp av Ateles i flera digitaliseringsprojekt, då de skapat webbplatserna bilkjop.no och SEAT.no. För Audis nya konfigurationssajt satte Ateles ihop ett team som började arbeta med projektet i juni 2018, i tätt samarbete med Harald A. Møller och Audi. Den agila processen gav möjlighet att testa saker hela vägen fram till lanseringen den 24 januari 2019, då den helt nya webbplatsen butikk.audi.no gick live.

 
Kunderna uppskattar verkligen att de själva kan gå in och se alla valmöjligheter, och att de sedan kan skicka in sin bil till oss direkt. Bilhandlarna i sin tur uppskattar att kunderna verkligen kommer förberedda till mötet och vet vad de har beställt och vill ha. Samtidigt blir det mycket lättare för återförsäljarna att själva föra över konfigurationen till sina egna system, istället för att de ska behöva göra det manuellt efter ett säljsamtal
— Robert Palmer, Product Manager på Möller Bil.
 
A1814783_large.jpg
 

Rättvis fördelning av skräddarsydda elbilar

Webbplatsen gör det möjligt för besökaren att själv bygga ihop sin nya Audi e-tron baserat på ett antal valmöjligheter. När kunden är nöjd med sina val skickas själva beställningen till en återförsäljare som därefter färdigställer köpet tillsammans med kunden och lägger den slutliga ordern.

Samtidigt är den nya sajten ett system för hanteringen av den reservationskö som redan bildats inför lanseringen av Audi e-tron. Lösningen gjorde det lättare för Audi och Möller Bil att hantera köplatserna och reservationerna på ett rättvist sätt.

“Själva reservationsfunktionen hade funnits länge, och det var många som hade ställt sig i kö för att bli prioriterade som köpare vid lanseringen. Den huvudsakliga grunden till projektet var därför först och främst att hjälpa Audi att göra en rättvis fördelning av bilarna, i förhållande till vilken plats i kön man hade”, säger Robert.En smart lösning som underlättar för alla parter

Den tekniska lösningen för webbplatsen är byggd på e-handel med Magento, samt PIM, DAM och CMS från Pimcore. De tillgängliga bilmodellerna och de olika valmöjligheterna importeras från Möller Bils system in i Pimcore, som bland annat använder Vue och Magento för att publicera alla sidor på webbplatsen.

När kunden sedan skickar in sina val registreras detta i Microsoft Dynamics som ett lead, varpå beställningen övergår till vald återförsäljare som jobbar vidare med kunden i fråga. Om kunden väl köper bilen kan denne sedan följa hela processen med tillverkning, produktion och leverans via den externa sajten mittbilhold.no.

 
 
 

Storslagna resultat redan från lansering

Redan en halvtimme efter att den nya webbplatsen lanserats hade sajten haft 500 besök av nyfikna bilköpare. Under en åttaveckorsperiod hade därefter de som redan reserverat en ny Audi e-tron möjlighet att göra sina unika val och lägga en beställning, för att behålla sin plats i kön. I skrivande stund har sajten haft 75 000 unika besökare. Robert berättar vidare att den nya webbplatsen underlättat på flera håll och genererat mycket positiv feedback.

“Kunderna uppskattar verkligen att de själva kan gå in och se alla valmöjligheter, och att de sedan kan skicka in sin bil till oss direkt. Bilhandlarna i sin tur uppskattar att kunderna verkligen kommer förberedda till mötet och vet vad de har beställt och vill ha. Samtidigt blir det mycket lättare för återförsäljarna att själva föra över konfigurationen till sina egna system, istället för att de ska behöva göra det manuellt efter ett säljsamtal”, förklarar han.

Eirik Kristoffersen, Head of Product Marketing and Planning på Audi, kompletterar och menar att den feedback han själv fått från säljarna har varit mycket positiv.

“De uppskattar verkligen den här typen av self service – när kunderna kan bygga sina egna bilar sparar det dem mycket tid. Det var också ett bra verktyg som hjälpte dem med automatiserad kundkommunikation med egen, personlig avsändare”, menar Eirik.

 

 

Ateles har varit väldigt, väldigt engagerade och verkligen bidragit till det där lilla extra i det här projektet. Vi hade flera deadlines längs vägen, och Ateles var villiga att ibland jobba både kvällar och helger för att få till det. De har varit otroligt flexibla och gjort sitt yttersta för att få allt att funka.
— Robert Palmer, Product Manager på Möller Bil.
A1814570_large.jpg
 

Förändringar hela vägen fram till go-live krävde mycket jobb

Inför lanseringen var det mycket jobb med att få ihop hela lösningen, och även Audi själva har lagt en hel del tid på själva konfiguratorn. Produktgruppen hos Audi, med Eirik Kristoffersen i spetsen, ansvarade för att skapa ett urval av alternativ som skulle tillgodose majoriteten av kundernas behov. Samtidigt skulle det inte vara för många valmöjligheter – eftersom det i sin tur kunde leda till att kunderna inte konverterade. Det viktigaste var att ge kunderna känslan av en skräddarsydd lösning genom begränsade valmöjligheter.

Parallellt med arbetet kring konfigureringen förekom det dessutom hela tiden förändringar i bilmodellens struktur direkt från fabriken. Det innebar i sin tur att mycket av projektets arbete inte kunde levereras och vara på plats i systemet förrän strax innan lansering.

Den primära målet – en smidigare hantering av kösystemet – fick även det ett mycket positivt resultat där varje kund verkligen fick värde för sin köplats. Somliga integrationer och konfigurationsscenarion har inneburit några mindre utmaningar längs vägen, men på det hela taget fungerade projektet smidigt.

Flexibel och engagerad partner – en nyckel till succé

Robert menar att Ateles varit oerhört motiverade och drivna i utvecklingen av webbplatsen, och att få till en bra, fungerande lösning redan från start.

“De har varit väldigt, väldigt engagerade och verkligen bidragit till det där lilla extra i det här projektet. Vi hade flera deadlines längs vägen, och Ateles var villiga att ibland jobba både kvällar och helger för att få till det. De har varit otroligt flexibla och gjort sitt yttersta för att få allt att funka”, avslutar han.

Vill du veta mer?

Hör av dig via formuläret eller kontakta ansvarig Client Success Manager Daniel Hultin på daniel.hultin@ateles.se eller 076-941 95 89

 
Name *
Name
 
 
 
 

 

Inspiration - Läs om nästa case

Gant