Maxbo satsar på Unified Commerce i sin B2B och B2C

Unified Commerce

Syftet med Unified Commerce är att för kunden skapa en enhetlig köpupplevelse oavsett försäljningskanal och för säljaren att oavsett säljkanal använda sig av en enda centraliserad plattform.

Som ehandlare använder du ett enhetligt system där du styr alla försäljningskanaler vilket dels gör att du får bättre överblick, effektivare användning av insamlade data och ett system som hanterar flera försäljningskanaler. För kunden upplevs köpupplevelsen som sömlös oavsett om kunden handlat i fysisk butik, online, via dator eller mobil.

 
Tobias E.jpg

Köpupplevelse - oavsett försäljningskanal

Idag förväntar sig konsumenter att i en webbshop kunna få relevanta produkter presenterade för sig direkt i mobilen, spara dem i kundkorgen för att dagen efter kunna lägga beställningen, få varan levererad hem eller till butik, kunna prova, byta eller returnera. Likaså ska kvitto finnas i kundens mobiltelefon oavsett om köpet gjorts online eller i fysisk butik.

Maxbo expanderar

Maxbo är en av Norges största aktörer inom bygghandeln och består av 65 varuhus och en väl utvecklad onlinehandel inom både B2B och B2C. Maxbo var tidiga med att satsa på ett helhetstänk vad gäller deras försäljning online och nya logistiklösningar. Som ett led i denna satsning har Maxbo valt att expandera både B2B och B2C samt möjliga leveranssätt och hur dessa kan användas. 

Hösten 2020 lanserade Maxbo en ny modern e-handelsbutik för konsumenter B2C (maxbo.no). E-handelslösningen är byggd i både Magento och Pimcore, med en headless plattform som är skriven i React. Mer om lanseringen av e-handelsbutiken kan läsas här. I den lösningen moderniserades även arkitekturen för att möjliggöra nya lösningar såsom förenklad kundregistrering, utökade leveranssätt samt en applikation för offerthantering.

Bättre B2B och B2C

Under 2020 ökade trafiken på B2B siten med +58% och en omsättningsökning med +51% jämfört med året innan. Trafik och omsättningsökningen kan delvis förklaras av den pågående Covid-19 pandemin men också av siter som är byggda för att klara ökad belastning och konvertera besökare till kunder. Positivt är att Maxbo under Corona till stor del levt på att ha en site som klarar mer trafik, har ökad användbarhet och utökad funktionalitet vilket avspeglas i siffrorna. Likaså har trafik och omsättning på B2C ökat kraftigt.

Maxbos site för professionell användning bygger på tre persona: The Craftsman, the Builder och Constructor. Att dela in i personas är ett effektivt sätt att ringa in de olika kundbehoven och utifrån det anpassa siten på bästa sätt för bättre kundupplevelse och i slutändan högre konvertering. En av skillnaderna mellan B2B-, och B2C siten är att i B2B har kunden egna avtal gällande priser och mer projektanpassad modell i webbshopen som optimerats utifrån vilken persona kunden profileras med. Båda siterna styrs genom samma PIM och ERP (Unified Commerce) vilket gör att all data styrs från samma system oberoende vilken av siterna det är.

Tech

·      B2B och B2C i samma Magentoplattform

·      Pimcore

·      ERP Microsoft Dynamics

 
 
Maxbo

Creative

·      Tre personas för respektive site

·      Snabb och användarvänlig site

·      Responsiv site oavsett skärmstorlek

 


Growth

·      Mångdubblad ökning av konverteringsgrad. 

·      B2B Trafikökning 58% och omsättningsökning 51%.

·      Under 2020 har B2C siten ökat försäljningen med 202% mot föregående år och gått från att primärt haft syftet att driva trafik till den fysiska butiken till att ha blivit en primär säljkanal.


“Maxbo ska vara den främsta onlinebutiken för både B2B och B2C inom byggvaruhandeln i Norge.”


 
Matilda Nilsson - UX-designer - Ateles.jpg

Bredda användningsområdet inom B2B

Som en del i Maxbos IT-strategi där fler och fler funktioner skall ha ett bra IT-stöd har CAG Ateles utvecklat en specialanpassad applikation som främst riktar sig till B2B-säljarna och deras arbete med offerter. Tidigare hade Maxbo en tung och rigid process för offerter vilket nu har förenklats och anpassats efter hur säljarna valt att arbeta. Det gör arbetet för säljarna enklare genom färre klick och bättre anpassat flöde. Dessutom möjliggör applikationen att samarbetet mellan säljare blir mer effektivt. I en egen webblösning kan säljaren skapa en offerter bland artiklar där priser, eventuella rabatter och andra personliga preferenser läggs in och skickas till kund. När kunden accepterar offerten omvandlas den till order i ERP-systemet.

Rätt i tiden - Förbättrad logistik

Ehandel handlar inte bara om att erbjuda en snabb, site med bra sök-, och filtreringsfunktioner eller rekommendationer utifrån tidigare köp eller avtal. Idag spelar logistiken allt större roll i dagen digitalt uppbyggda försäljning. Med Maxbos nya lösning får både B2C-, och B2B kunder tillgång till betydligt fler leveranssätt där de har möjlighet att bestämma en exakt leveranstid och plats dit varorna ska levereras. Den vidareutvecklade e-handelslösningen med förbättrade logistiklösningar ger kunden större flexibilitet och gör att leveranserna väl kan passa kundernas Just In Time-behov oavsett om de handlar genom B2B eller B2C. Själva logistiken styrs genom ett enkelt steg i där tillgänglighet och användarupplevelse legat i fokus.

 
 

Vill du veta mer?

Boka demo eller kontakta:

Tobias Lindström
CEO
Mail: tobias.lindstrom@cag.se