Gina Tricot
Unified Commerce för framtiden
 

Om gina tricot

Gina Tricot är Nordens snabbast växande modekedja för kvinnor och omsätter över 2,5 miljarder kronor. Sedan starten 1997 har de vuxit explosionsartat och har idag 180 butiker i fem europeiska länder samt omfattande onlineförsäljning på den europeiska marknaden.

 
Gina1.jpg
 

projektet

Samarbetet med Ateles startade redan 2009 när Gina Tricot valde att sätta upp en plattform för
e-handel. Målet var då att ta fram en lösning som inte bara skapade en försäljningskanal mot kunderna men som också automatiserade interna processer genom integration mot affärs- och logistiksystem och fungerade kostnadsbesparande.

I slutet av 2017 valde Gina Tricot att, tillsammans med Ateles, ta nästa steg i deras digitala satsning. Målet med det nya projektet är att Ateles ska arbeta med affärsutveckling av Unified Commerce i syfte att öka den digitala närvaron och försäljningen. Den långsiktiga målsättningen är att digitalisera Gina Tricots fysiska butiker för att skapa en enhetlig kundupplevelse oavsett säljkanal, vare sig det är i butik, på webben, i mobilen eller på sociala medier.

 
mockupGT.jpg
 

Lösningen

Ateles levererade initialt en flexibel och skalbar lösning baserat på Elastic Path med integration till affärssystem och alla kringliggande stödsystem. Ateles utvecklade också ett integrerat CMS i Pimcore så att innehållet i e-handeln enkelt skulle kunna uppdateras. Till en början lanserades e-handeln mot de nordiska länderna exakt enligt tidsplan i april 2010. Fram till 2017 har lösningen skalats upp till 28 marknader.

Då den interna onlineorganisationen hos Gina Tricot var slimmad, låg fokus på att automatisera processerna och integrera alla system för att undvika manuellt arbete. Sedan den första lanseringen har Gina Tricots e-handel varit i konstant förändring med adderad funktionalitet som både ökat försäljningen och automatiserat processer ytterligare. En uppdaterad webbutik med responsiv design har även lanserats.

Idag är Ateles en strategisk partner till Gina Tricot gällande e-handel och omnikanal/Unified Commerce och har ett helt team dedikerat till arbetet med att utveckla deras digitala försäljning. Den senaste satsningen innebär att Ateles tar ett helhetsgrepp om Gina Tricots digitala handel och blir en PaaS-leverantör där e-handelsplattformen från Elastic Path integreras med PIM, CMS och DAM från Pimcore. För Gina Tricot innebär den nya lösningen att den digitala handeln blir skalbar och enkel att hantera. Processer för kampanj- och produkthantering förenklas och det blir smidigare att bygga in nya touchpoints och store fronts.

 

 
E-handel, omni-kanal och digitalisering har aldrig varit viktigare än nu för oss på Gina Tricot, och därför sätter vi högt värde vid att arbeta tillsammans med rätt partners. Ateles har varit en strategisk partner till oss sedan 2009, och vi har under åren skalat upp vår e-handel till försäljning på 28 marknader samt tagit fram flertalet omni-kanallösningar som integrerar våra försäljningskanaler. Det har möjliggjorts tack vare att Ateles är en oerhört dedikerad och flexibel leverantör som klarar tighta tidsramar och alltid levererar en god kvalitet.

— Magnus Månsson, VD Gina Tricot
 
 

Är du intresserad av att veta mer om
Unified Commerce?

Kontakta Philip Ryott på philip.ryott@ateles.se eller +46 702 95 44 33, alternativt lämna dina kontaktuppgifter så återkommer vi så snart som möjligt.

 
 
Hantering av personuppgifter *