Gina_Tricot_logo.png
 
 

Unified Commerce för framtiden

Om Gina Tricot

Gina Tricot är Nordens snabbast växande modekedja för kvinnor och omsätter över 2,5 miljarder kronor. Sedan starten 1997 har de vuxit explosionsartat och har idag 180 butiker i fem europeiska länder samt omfattande onlineförsäljning på den europeiska marknaden.

Ateles - Gina Tricot

Långsiktigt partnerskap

Samarbetet med Ateles startade redan 2009 när Gina Tricot valde att sätta upp en plattform för e-handel. Målet var då att ta fram en lösning som inte bara skapade en försäljningskanal mot kunderna men som också automatiserade interna processer genom integration mot affärs- och logistiksystem och fungerade kostnadsbesparande.

Ateles levererade initialt en flexibel och skalbar lösning baserat på Elastic Path med integration till affärssystem och alla kringliggande stödsystem. Ateles utvecklade också ett integrerat CMS i Pimcore så att innehållet i e-handeln enkelt skulle kunna uppdateras. Till en början lanserades e-handeln mot de nordiska länderna exakt enligt tidsplan i april 2010 och fram tills 2017 hade lösningen skalats upp till 28 marknader.

Eftersom den interna onlineorganisationen hos Gina Tricot var begränsad, låg fokus på att automatisera processerna och integrera alla system för att undvika manuellt arbete. Sedan den första lösningen lanserades har Gina Tricots e-handel varit i konstant förändring med adderad funktionalitet som både ökat försäljningen och automatiserat processer ytterligare.

“E-handel, omnikanal och digitalisering har aldrig varit viktigare än nu för oss på Gina Tricot, och därför sätter vi högt värde vid att arbeta tillsammans med rätt partners. Ateles har varit en strategisk partner till oss sedan 2009, och vi har under åren skalat upp vår e-handel till försäljning på 28 marknader samt tagit fram flertalet omni-kanallösningar som integrerar våra försäljningskanaler. Det har möjliggjorts tack vare att Ateles är en oerhört dedikerad och flexibel leverantör som klarar tighta tidsramar och alltid levererar en god kvalitet.”
— Magnus Månsson, VD Gina Tricot
Ateles - Gina Tricot
Ateles - Gina Tricot.jpg
 
 
 
 

Vill du veta mer?

Hör av dig via formuläret eller kontakta:

Christoffer Johansson
Head of Client Success
christoffer.johansson@ateles.se
+46 721 74 03 30

Name *
Name

Unified Commerce och affärsutveckling

I slutet av 2017 valde Gina Tricot att, tillsammans med Ateles, ta nästa steg i deras digitala satsning. Ateles är idag en strategisk partner till Gina Tricot när det kommer till e-handel och omnikanal/Unified Commerce och har ett helt team dedikerat till arbetet med att utveckla deras digitala försäljning.

Ateles har idag ett helhetsgrepp om Gina Tricots digitala handel och är en PaaS-leverantör där e-handelsplattformen från Elastic Path är integrerad med PIM, CMS och DAM från Pimcore. För Gina Tricot innebär den nya lösningen att den digitala handeln blir skalbar och enkel att hantera. Processer för kampanj- och produkthantering förenklas och det blir smidigare att bygga in nya touchpoints och store fronts. Ateles arbetar kontinuerligt med konverteringsoptimerande åtgärder, och har bland annat utfört konverteringsanalyser, A/B-tester och användningstester.