7 sätt att öka AOV/snittordervärde

När vi analyserar e-handelns omsättning och konsumentbeteenden i rapporten E-handelsindikatorn 2023  från Svensk Handel blir det tydligt att det finns utrymme för många e-handlare att fortsätta optimera sin siter. Rapporten visar på att den totala omsättningen i e-handeln minskade med 8% mellan 2023 och 2022, och att det främst beror på inflationen och räntehöjningar som har påverkat konsumenternas konsumtionskraft. Det går att läsa att andelen svenskar som e-handlade var lika stor mellan åren, men att det genomsnittliga ordervärdet har fortsatt sin negativa trend nedåt sedan mätningarna påbörjades 2020. Minskade ordervärden är alltså den huvudsakliga förklaringen till att den totala omsättningen i e-handeln minskade 2023.

Vi har summerat 7 sätt som du som e-handlare kan jobba aktivt med för att, förhoppningsvis, öka snittordervärdet och i vissa fall även öka lönsamheten per order.

  1. Upsell: Ge kunderna incitament till att uppgradera till mer avancerade dyrare produkt än den som de först har valt. Det görs genom att framhäva fördelarna eller mervärdet med den uppgraderade produkten. Upsell-produkter visas ofta på produktsidan.

  2. Cross-sell: Att rekommenderat produkter som ofta köps tillsammans hjälper inte bara att öka snittordervärdet, utan också att förbättra kundupplevelsen genom att hjälpa kunden att hitta fler relevanta produkter. Cross-sell-produkter visas ofta på produktsidan och vid när en produkt läggs i shoppingbagen.

  3. Köpgräns för fri frakt: Att erbjuda fri frakt slår ofta hård på e-handlares lönsamhet. Genom att sätta en minimumgräns för fri frakt kan kunder uppmuntras att lägga till fler artiklar i sin shoppingbag.

  4. Rabattstegar: "Köp mer få mer i rabatt" är en klassisk och effektiv metod för att öka försäljningen. Det kan till exempel vara rabattupplägg som, köp ”2 produkter och få 20% rabatt – köp 3 produkter och få 30% rabatt o.s.v.”

  5. Bundling: En paketlösning där kunder erbjuds att köpa flera produkter till ett mer förmångligt pris än om produkterna hade köpts separat.

  6. Priselasticitetstestning: Att successivt testa att höja priser på vissa utvalda produkter kan ge värdefull insikt om kundernas priskänslighet och även öka marginalen på produkterna.

  7. Ankarpriser i kategorivyn: Att visa dyrare produkter först kan skapa en referensram för priser och kan förmå kunder att spendera mer.

Kontakta oss så hjälper vi er att aktivt arbeta med att öka AOV/snittordervärdet.

Ateles ConsultingBatch 2