Checklista för höstens reaperioder

Årets stora reaperiod närmar sig, den period som vanligtvis är en av de roligaste under hela e-handelsåret! Det har dock varit en tuff start för e-handeln under 2022 som har varit präglad av pandemieffekter, kriget i Ukraina, en rusande inflation, räntehöjningar och stundande lågkonjunktur. Hur omvärldsläget kommer påverka konsumenternas köpkraft under årets sista kvartal som är en viktig försäljningsperiod för e-handeln återstår att se.

För att som e-handlare kunna stå sig i konkurrensen är det av allra största vikt att förbereda sig noga och i god tid inför försäljningsperioden. Därför har vi tagit fram en checklista på några av de saker som vi tycker är viktiga att tänka på inför reaperioden.

1.    Sätt en strategi för hela reaperioden

o   Se hela perioden från Singles dag 11/11 fram till och med mellandagsrean som en lång sammanhängande period, och lägg upp en strategi för hur ni ska jobba med eventuella kampanjer.

o   Att gå med ett brett erbjudande på hela sortimentet driver på omsättningen bra men slår också hårt på marginalen. Kan ni kampanja med nytt sortiment eller har ni istället behov av att lätta på äldre lagret? Funderar på hur ert bolag ska hantera kampanjerna utifrån vilka affärsmässiga behov ni har. Beräkna effekten på de nyckeltal ni vill driva i god tid för att känna er trygga i er strategi.

o   Håll kvar vid er strategi men bevaka vad konkurrenterna gör och ha som underlag inför nästa år tillsammans med analys på utfallet från årets strategi.

2.     Optimera siten – det är nu det gäller

o   Konkurrensen är stenhård om trafiken och ni får ingen andra chans att konvertera besökarna som kommer till er site. Säkerställ att ni kan ta hand om besöksstormen genom att vid behov lasttesta siten, och fokusera då på att testa samtidiga besökare.

o   Testa och tidsinställ kampanjer för att vara säkra på att allt fungerar när det gäller (ex för Black Friday gäller 00.00 sharp).

o   Visa aktuella priser direkt. Bäst effekt på kampanjerna lär ni se om ni uppdaterar priserna direkt i kategorierna istället för ett generellt avdrag i kassan. Säkerställ att ni följer EU:s nya prisdirektiv från 1/9 20022 och för respektive produkt även förutom ordinarie pris även anger dess tidigare lägsta pris från de senaste 30 dagarna.

o   Jobba strategiskt med upsell och cross-sell av fullmarginalprodukter för att öka snittordervärdet och marginalen på de konverteringar som görs kopplat till kampanjerna ni kör. 

o   Går något fel är support både internt och hos partners väldigt viktigt. Planlägg i god tid och allokera resurser hos alla inblandade så de finns tillgängliga för just er.

3.     Skapa tydlighet i kommunikation och erbjudande

o   Ha ett tydligt budskap i samtliga kanaler - bruset är så stort så krångla inte till det! För Omnikanal-bolag, rekommenderar vi att ha samma erbjudanden i kanalerna för att skapa tydlighet och igenkänning.

o   Glöm inte bort era mest lojala kunder i reaperioden. Behandla dem som VIP:s och erbjud förtur till ex Black Friday några timmar tidigare.

o   Gör en detaljerad kommunikationsplan för både köpta och ägda kanaler, tex den egna siten, sociala medier m.fl, för att maximera och optimera trafiken. Helt enkelt, när ska ni kommunicera vad och var?

o   Använd gärna rörligt material då det engagerar och möjliggör differentiering av kommunikationen.

o   Lägg upp en SEO-optimerad Black Friday-sida långt i förväg för att ha en relevant landningssida för intresserade (ex. via sök) samt bättre placering när det gäller.

o   Satsar mer högt upp i funneln inför reaperioden för att sedan vid de störst dagarna, ex Black Friday, jobba med remarketing för att konvertera de tidigare besökarna.

o   Ha en plan för reaktivering av de som visar intresse under reaperioden, det är ett gyllene tillfälle att få in leads som ni sedan genom CRM-arbete kan konvertera till återkommande kunder.

4.     Säkerställ att logistik och kundtjänst klarar ett ökat tryck

o   Säkerställ bra kvantiteter på det sortiment ni valt att kampanj med, både när det kommer till bredd och djup.

o   Förmedla korrekta leveranstider till kunderna! Kommer deras orders dröja längre än vanligt pga högt tryck? Planera er interna kapacitet, ta dialog med er transportör och var därefter tydliga mot kunderna om när de får sina orders för att skapa en bra shoppingupplevelse hela vägen.

o   Reaperioder kräver mer av er kundtjänst, fler orders leder till fler ärenden. Se över bemanningen och var tillgängliga för era kunder när trycket är som störst, både onsite via chat när de ska handla och även vid ev. frågor efter de har handlat.

 5. Njut av att era förberedelser ger effekt på försäljningen!

Ateles ConsultingBatch 2