Composable Commerce – en ny era eller gamla nyheter?

Vad är Composable Commerce?

Idén med Composable Commerce är möjligheten att fritt välja de komponenter du vill för att skapa konkurrenskraft och effektiv drift - "best of breed". Ett gammalt koncept skulle många säga, men utvecklingen håller på att ta bort de tekniska utmaningar som tidigare gjort detta dyrt och komplicerat och skapat en oklar ansvarsfördelning. Composable håller på att mogna och är i grunden en fantastisk idé, men konceptet har också betydande utmaningar som det är viktigt att vara uppmärksam på.

 “Det vill säga större komponenter som löser en affärsuppgift och inte bara en funktion.”

Exempel på Composable Commerce-komponenter

Digital Commerce har gått igenom ett antal konceptuella förändringar under de senaste 20 åren, från singel channel, multi channel, omni channel, unified commerce, MACH (Microservices, API, Cloud, Headless) och nu composable commerce. Buzzwords för vissa, men likväl en snabb utveckling från en omogen till en mogen bransch – från lösningar som endast tillhandahålls av specialister till lösningar som många önskar leverera – från ett fåtal tydliga plattformsleverantörer till ett bredare landskap av plattformar med olika teknologier, driftsmodeller och arkitektur.

När vi tittar på de senaste trenderna, Microservices och Composable commerce, är dessa begrepp närbesläktade. Mikrotjänster är ofta mindre, mer avgränsade och funktionsorienterade lösningar, medan komponenter i en Compisable-arkitektur inkluderar vad Gartner definierar som; "Packaged Business Capabilities” PBC. Det vill säga större komponenter som löser en affärsuppgift och inte bara en funktion. Det gör att de två koncepten även kan överlappa varandra där mikrotjänster, som både är en funktion och löser en affärsuppgift, också kommer att vara en komponent som kan beskrivas som ett PBC.

 

Exempel på komponenter som kan definieras som composable.

• Core commerce (varukorg, kampanjer, utcheckning)

• Betalningslösning

• Presentkort

• CMS/Content

• Sök

• Recensioner och betyg

• Kunddataplattform (data/personaliseringsanalys)

• Chatt/Chatbot

• Orderhantering

• PLC

• Returhantering

 

 

Drivrutiner för Composable Commerce

Composable drivs av önskan om att vara flexibel, anpassningsbar, ha valfrihet och vara framtidssäkrad. Men enligt Gartner är detta kostsamt, komplicerat och kräver mognad, kunskap och en tydlig intern förståelse för vad detta innebär och vad syftet med en sådan strategi är:



Affärsmässiga fördelar

• Ökad reaktionshastighet, anpassning och innovation

• Förmåga att komponera din egna unika kundupplevelse

• IT-funktion samordnad med affärsfunktion

• Undvik konflikter mellan affärsinitiativ.

 

Tekniska fördelar

• Fördelarna med "microservices"-metoden, men med passande detaljerad service.

• Inkrementell utveckling – uppgradera oftare med mindre effekt.

• Inbyggd pluggbar flexibilitet för optimering eller nya innovationer

• IT-funktioner samordnas med affärsfunktion: Gemensamt slutligt mål.

• Lång förväntad livslängd

• Kan snabbt anpassas

• Initialinvestering högre, men billigare över tid

• Trial and error med lägre kostnad

 

Utmaningar

Gartner påpekar att Composable Commerce, är ett koncept som endast delvis är realiserat och därmed under utveckling och kräver en hög grad av digital mognad.

 

En digitalt mogen organisation

• Digitalt produkttänkande, produktägande och ledning

• Användning av smidig/agil produktutveckling, fusionsteam

• DevOps mognad

• Moln och cloudOps och hybridarkitekturer

 

Huruvida du och ditt företag bör överväga en Composable-strategi är också en fråga om hur konkurrenskraftig och agil din bransch är. Det är lätt att förstå att ett företag inom Telecom kommer att kunna utnyttja möjligheterna och stå för kostnaderna för en sådan strategi i större utsträckning än ett företag inom mekanisk produktion.

Vi måste också vara medvetna om att Gartner, som ett globalt företag, arbetar med företag av en helt annan storlek än de flesta i Norden, det är därför viktigt att vi ser deras analyser och rekommendationer i ljuset av just det. Traditionellt har vi även i Skandinavien haft en strategi där ERP i högre grad är integrerat med, och fungerar som, backend för dagens Ecom-lösningar vilket begränsar användbarheten av ett composable-arbetssätt. Detta gäller särskilt återförsäljare och B2B-företag.

 

Användbarhet är en kombination av teknik och kunskap.

Om du väljer en composable-strategi måste du förstå att den innebär en förskjutning av ansvar från leverantören till dig som e-handlare. Om du ska vara fri att välja de komponenter du vill måste du också skapa en leverantörsrelation med varje enskild komponentleverantör och göra ett val om du ska sköta detta samarbete själv eller om du ska be din e-handelsleverantör att göra det. Din e-handelsleverantör kommer inte att känna till alla tillgängliga komponentleverantörer och kommer därför inte alltid att kunna bidra med kunskap om hur det fungerar eller bör optimeras. Du måste själv etablera ett antal leverantörskopplingar och lita på kunskapen och expertisen hos lika många partners. Med en förståelse för att kundnytta är en kombination av teknik och kunskap kan det i många fall vara bättre att välja en lösning eller en komponent som din befintliga partner redan känner väl till, både vad gäller funktion och teknik, än att välja den lösning som står högst upp på din önskelista.

 

Alternativa strategiska val.

Gartner målar upp följande bild av framtiden: 

• Till 2023 kommer 50 % av de nya handelsfunktionerna att integreras som API-centrerade SaaS-tjänster.

• Till 2023 kommer organisationer som har antagit ett sammansatt tillvägagångssätt att överträffa konkurrenterna med 80 % när det gäller hastigheten för implementering av nya funktioner.

• Till 2023 kommer 30 % av handelsorganisationerna att kräva en API-produktledarroll för att modernisera digitala handelsapplikationer och arkitektur.

• Till 2024 kommer 10 % av digitala handelsorganisationer att använda paketerade affärsmöjligheter (PBC) för att utveckla sina applikationsupplevelser.

 

Samtidigt säger Gartner att: "Composable Commerce är INTE här idag, det förblir ett framtidsideal, men vi är på väg. Headless och plattformsmodularitet är startpunkterna.”

 

Strategiskt alternativ 1: Välj en ren composable-lösning och ta själv ansvar för den digitala kommersiella utvecklingen.

Observera att smidighet och flexibilitet kommer på bekostnad av komplexitet. Det blir fler rörliga delar att hantera, så en sådan strategi kommer att kräva mer teknisk förståelse och ledning.

Verkar du i en konkurrenskraftig och agil bransch och har hög IT-kompetens över företagets funktionsområden är detta en strategi du bör överväga. Notera dock att Composable inte är "plug and play", och vem tar då ansvar för att komponent och API fungerar tillsammans när det är du som kund som väljer? Din e-handelsbyrå kommer säkert att kunna hjälpa dig, men med ständigt nya okända komponenter kan både implementering och underhåll av integrationer bli dyrt och osäkert och du som kund måste ta det slutliga ansvaret.

 

Strategiskt alternativ 2: Välj en ren composable-lösning i samarbete med din Ecom-leverantör

En mellanlösning är att välja att lägga mer ansvar på din e-handelsleverantör, som med all sannolikhet kommer att ha byggt sin egen arkitektur eller accelerator av 3:e parts komponenter. Du kommer att kunna få en komplett näthandelslösning, men på leverantörens villkor. Du avsäger dig till en början de valmöjligheter du önskar för en composable-strategi men har alternativen att följa det spåret senare.




Strategiskt alternativ 3: Välja en plattform med Core Ecom-funktioner och en API First-strategi

Det sista alternativet är att välja en partner och en lösning som redan är en komplett onlinehandelslösning och i tillägg har, eller kommer implementera, ett öppet API för att fritt kunna lägga till komponenter på samma sätt som i en ren Composable Commerce-lösning. Fördelen med ett sådant val är att det blir en rimligare uppstartsinvestering. Komponenterna som följer med lösningen är plattformsleverantörens egna, samtidigt som du med tiden successivt kan lägga in en composable-strategi på den nivå du själv önskar.

Adobe/Magento och Composable Commerce - inte antingen eller utan båda!

Adobe har en ganska pragmatisk syn på Composable Commerce, de ser inte på begrepet ur ett tekniskt perspektiv, utan ur ett kundnyttaperspektiv. Det är inte så svårt att förstå då Adobe/Magento är den plattform i världen som utan jämförelse haft det största utbudet av 3:e parts moduler genom tiden. Möjligheten att fritt välja sådana tillägg har historiskt sett varit en av de viktigaste anledningarna till att välja Adobe/Magento. Konceptet är med andra ord inte nytt men teknikutvecklingen och kundernas digitala mognad har skapat nya möjligheter även för andra aktörer.

Betyder detta att Adobe kommer att överge sitt monolitiska tillvägagångssätt som garanterar en komplett funktionsrik e-handelslösning, baserad på sina egna världsledande komponenter? Nej, Adobe satsar på ett columbi-ägg. Gartner specificerar att en Composable-strategi kräver en digitalt mogen organisation, att en sådan strategi är att föredra men att den är dyr och passar inte alla branscher. Dessutom är Gartner öppna för att Composable inte är mogen än, headless är första steget och mer kommer. Det viktigaste är att ha en leverantör som följer utvecklingen och har en strategi att leverera Composable när tiden är inne.

Adobes strategi är att kunna leverera världens bästa e-handelslösning med "native" komponenter, men samtidigt lägga till ett API för att bli Composable och introducera en "APP builder" för att ge 3:e parts leverantörer möjlighet att utveckla sina egna komponenter dedikerade till Adobe. Adobe ger med andra ord sina kunder möjligheten att börja med en komplett e-handelsplattform med inbyggda, eller 3:e parts, komponenter och samtidigt öppnar upp möjligheten att ersätta eller lägga till nya komponenter. På så sätt uppnås en composable-strategi utan att behöva göra ett antingen-eller-val i investeringsögonblicket. Det ger möjligheten att växa till en composable-strategi i takt med din egen och marknadens mognad.

CAG Ateles

CAG Ateles är lösningspartner till Adobe med kunder som Boots apotek, Maxbo och Felleskjøpet FKRA. Vi har arbetat med näthandel och stora ledande nordiska kunder i över 20 år. Detta har gett oss erfarenheter och en bredd av kunskap som få andra har. Kontakta oss gärna för ett samtal om dina utmaningar och behov inom digital handel.


Ta kontakt med:

Sverre Øier, tel: +47 41 61 14 15
Country Manager Norway

Tobias Lindström Tel: +46 736 40 92 32

VD, CAG Ateles

Ateles ConsultingBatch2, Batch 2