E-handel i lågkonjunktur — 3 frågor att fundera över

Hur handeln 2023 kommer se ut är just nu den stora frågan för alla e-handelsbolag. Vi har under stora delar av 2022 sett en kraftigt inbromsad konsumtion och en utbredd pessimism hos både konsumenter och bolag baserad på bristande tilltro till det ekonomiska läget framöver. Bakgrunden till det är att båda grupperna påverkas hårt av allt från den rusande inflationen och räntehöjningar till stigande energi- och bränslekostnader.

I en tid av osäkerhet och lågkonjunktur ställs mycket på sin spets för e-handelsbolag och det kräver ett arbete med att både skapa nya innovativa lösningar kortsiktigt och hålla i långsiktiga strategier. Vi har summerat tre av de frågor som vi tror är extra viktiga att som e-handlare ställa sig inför det nya året.

1.     Är vårt erbjudande tillräckligt starkt?

Vi påstår att begreppet ”Value for money” sällan är mer relevant än i en lågkonjunktur då både konsumenter och bolag håller hårdare i pengarna. ”Value for money” innebär precis som det låter att ett högt upplevt värde skapas av de pengar som spenderas på exempelvis e-handelssiten.

När priskänsligheten ökar blir det än viktigare som e-handlare att se över sitt erbjudande och hur det kommuniceras. Vi föreslår tre områden att titta närmare på:

  • Produkter: Har vi de produkter som kunderna efterfrågar till ”rätt” priser eller behöver delar av inköpsstrategin justeras? Senaste under pandemin såg vi hur efterfrågan förändrades kraftigt på grund av förändrade beteenden och hur bolag behövde justera sina inköp, både produkttyper och volymer, för att försöka matcha efterfrågan.

  • Usp:ar: Är det tillräckligt tydligt varför kunderna ska komma till just oss? Har vi ett tillräckligt bra svar på frågan ”Varför ska kunderna handla hos oss i stället för hos konkurrenterna”? Kommunicerar vi våra usp:ar och konkurrensfördelar tydligt på vår site genom hela kundresan?

  • Varumärke: Marknadskommunikation är dyrt och i tuff ekonomisk situation drar många bolag ner på sin budget och försöker spara sig ur krisen. För de som inte väljer att göra så utan fokuserar på att långsiktigt bibehålla ett starkt varumärke det finns möjlighet att få mer effekt på spenderade pengar. Det aktualiserar frågor som: Hur kan vi ladda vårt varumärke och plocka marknadsandelar på ett kostnadseffektivt sätt? Har vi tillräckligt stort fokus på att skapa långsiktiga kundrelationer via ex CRM och SEO?

2.     Är vår site optimerad för att bidra till en smidig kundresa (över kanalerna)?

När beteendeförändringar sker är det viktigt för bolag att förstå sina kunder och besökare och vilka behov de har. Det handlar om att vara extra lyhörd och lyssna mer än vanligt på sina kunder och deras behov.. Ett bra sätt att göra det på är att utgå från kundresans olika faser och säkerställa att man som e-handlare levererar värde i varje steg, och tar bort så många "points of pain" som möjligt. Först då kan besökarna förflytta sig snabbt och enkelt genom kundresans på vägen mot, förhoppningsvis, ett köp. Vi anser att e-handlare kan och bör jobba löpande med att förbättra kundresan genom att blir än mer datadrivna, följa besökarnas beteenden och proaktivt agera när förändringar i köpmönster sker. Har man som bolag flera kanaler är det viktigt att förstå och följa kundresan över kanalerna, och titta närmare på hur kanalerna kompletterar varandra.

Det finns flera olika sätt att bli mer datadrivna och vi tror det är viktigt att kombinera kvalitativ och kvantitativ data för att skapa de bästa insikterna. 

  • Kvantitativ data kan svara på frågan "Vad gör besökarna?". Informationen kommer exempelvis från Google Analytics, transaktionsdata, CRM-data, A/B-tester osv.

  • Kvalitativ data kan svara på frågan "Varför gör besökarna det de gör?". Genom att föra en löpande dialog med kunder om vilka behov de har går det skapa en djupare förståelse för inte bara varför de agerar som de gör idag utan även vilka behov de har framåt. Den här typen av information går att skapa genom att ta vara på information från kundtjänstkanaler, göra intervjuer, hålla fokusgrupper, och följa besökarna via användningstester och/eller olika typer av heatmaps och inspelningar.

3.     Hur kan vi fortsätta göra långsiktiga investeringar?

I takt med att det sker stora förändringar i omvärlden är det lätt att långsiktighet och uthållighet får ta mindre plats vid beslutsfattande till fördel för snabba skiftningar när det kommer till strategiska frågor. Vi skulle dock vilja påstå att just uthållighet är en av de viktigaste sakerna att värna om i stället för att bromsa alla långsiktiga initiativ som kräver investeringar.

För att orka igenom lågkonjunkturen behöver e-handelsbolag även våga blicka längre fram på vad som kommer hända när ekonomin vänder och köpkraften kommer öka. Vi tror därför att det i tuffa tider är viktigare än någonsin att investera i systemlösningar som både påverkar shoppingupplevelsen och de interna processerna och skapar kostnadseffektivitet. Våga investera i systemlösningar som effektiviserar era processer här och nu och många år framåt.

Vill du veta mer om och få stöd i hur ditt bolag kan jobba med ovan områden så kontakta oss här.

Ateles ConsultingBatch 2