Chat GPT och e-handel — bara du sätter gränserna

Bolaget Open AI:s AI-drivna textgenererande chatbot kallad ChatGPT som säger sig kunna ta över Googles position inom sök på några år med sina 100 000 000 användare. ChatGPT använder maskininlärning för att imitera mänskligt språk och kan, till skillnad från Google och de chatbotar vi tidigare sett, föra samtal med människor, besvara frågor, ge råd, och information på ett trovärdigt sätt.

Hur kommer då e-handlare påverkas av ChatGPT?


Chatboten kan komma att användas till en mängd olika saker för e-handlare, allt från att skapa produktbeskrivningar, skriva SEO-anpassade landningssidor och metatexter, hantera kundfrågor, skapa olika typer av content till marknadföringskanaler, göra utkast på projektplaner osv. Vår spaning är att det bara är fantasin, och förmågan att formulera "rätt" frågor för att få "rätt" svar, som kommer sätta gränser.

Frågar vi ChatGPT själv "Hur kan ChatGPT användas för att förbättra en e-handelssite? Ge tio exempel i en tabell." Så blir svaret enligt bilden.

Det verkar alltså finns många framtida möjliga användningsområden för ChatGPT. Det användningsområde som ligger närmast är kanske att använda chatboten som input för olika typer av content i olika kanaler.


Här är några exempel:

 

Skriva en produkttext

Bra produkttexter är en av de viktigaste sakerna för konverteringen. Texten ska inte bara kunna beskriva produkten på ett informativt sätt utan också kunna inspirera besökaren genom att sätta produkten i ett sammanhang. Texten ska dessutom vara SEO-anpassad och innehålla relevanta nyckelord. Att ha bra och säljande produktbeskrivningar kan vara en tidskrävande uppgift för e-handlare.

Vi gav ChatGPT uppdraget: "Skriv en säljande produkttext på maximalt 200 ord som beskriver en ryggsäck på 20 liter med viktiga egenskaper som kan användas till mycket."

Se resultatet i bilden:

 

Slutsats

Vår slutsats är att Ai-verktyget ChatGPT är ett mycket kompetent och användbart verktyg som visserligen behöver en viss grad av handpåläggning för att justera exempelvis produktspecifikationer, särskilda egenskaper och liknande information som är specifika för er produkter, tjänst eller er som företag. En annan aspekt ur ett företagssammanhang är vikten av tonalitet och texten som verktyget genererar, som det är idag, behövs ses över för att eventuellt justera tonalitet som passar ert företag. För att snabbt skriva content är Chat GPT ett bra verktyg som kan bespara er mycket tid och effekter erat arbete. ChatGPT är ett verktyg som utvecklas snabbt och blir smartare genom AI ju fler som använder det, vi ser därför att endast er fantasi sätter gränserna för hur den kan användas och kommer med intresse följa verktyget framåt.

Ateles ConsultingBatch 2