5 sätt att förbereda siten inför högsäsong

Många bolag som säljer konsumentprodukter står nu inför stora försäljningsperioder. För dig som e-handlare innebär det att ni förhoppningsvis redan under början av året har jobbat hårt med flera områden för att kunna maximera försäljningen. Ni har säkerställt ett produktutbud som kunderna efterfrågar och ni har fått hem varor till lagret i tid. Content och kampanjer är skapade för att locka in trafik till siten, och ni har sett över marknadsförings-mixen för att nå ut till potentiella kunder på ett effektivt sätt.

Finns det då något mer att göra? Ja absolut! Vi har listat 5 tips på saker som vi menar att du som e-handlare kan se över en extra gång för att optimera dina möjligheter inför en viktig försäljningsperiod.

 

1.     Se över content på produktsidorna

Vilket innehåll som finns på produktsidorna är av största vikt för om din besökare ska konvertera eller inte. För konverteringen är det viktigt att kunderna får en bra förståelse av produkten och dess funktioner. Fokusera på att se över allt content för era storsäljare och se vad ni kan förbättra när det kommer till främst bilder och produktbeskrivningar.

2.     Highlighta rätt kategorier och produkter

Se över er merchandising-strategi en extra gång. Säkerställ att ni har tydligare kategorier med relevanta filtreringsmöjligheter och att de mest populära kategorierna presenteras högst upp i menyn. Har ni ett verktyg för personalisering och produktrekommendationer baserat på kundens tidigare köp eller navigationshistorik kan det vara värt att se över uppsättningen på det en gång till, kanske finns det något ytterligare som ni kan skruva på eller A/B-testa.

3.     Samla insikter från sökfunktionen

Sökfunktionen en viktig funktion på e-handelssiten eftersom den sparar tid, ökar konverteringar, förbättrar kundupplevelsen och kan ge insikter om kundbeteenden. Titta närmare på vanliga sökord med hög konvertering och highlighta de produkterna. Se även över de sökord med låg konvertering där ni har ett relevant sortiment och se hur produktsidorna kan förbättras för att öka konverteringen.

4.     Förbered kundservice

Förbered dig för högre trafik på din webbplats under försäljningsperioden genom att ha en välplanerad kundsupportstrategi på plats. Se till att ha tillräckligt med personal på plats för att hantera frågor och problem, och ge tydliga instruktioner för hur kunderna kan få hjälp. Se till att kundtjänst har den information om produkter, kampanjer och övriga villkor som de behöver för att kunna hjälpa kunderna på bästa sätt. För att avlasta kundtjänst är det bra att se över FAQ:n och se till att den innehåller de vanligaste frågorna som era besökare ställer och svar på dem.

5.     Testa och optimera löpande

Se till att testa och optimera produktvisning och kampanjer löpande under försäljningsperioden. Det första steget i en lyckad merchandising-strategi är att förstå era kunders behov och beteenden och utifrån era förutsättningar kunna anpassa er till dem.

Testa olika strategier för att se vad som fungerar bäst för din webbplats och dina kunder. Använd A/B-testning för att jämföra resultatet av olika typer av content och justera din strategi baserat på resultaten.

Lycka till med att förbättra din e-handelssite ytterligare! Har du några frågor om hur är du varmt välkommen att kontakta oss på CAG Ateles.