Hybrid Commerce – en enad plattform för B2B och B2C

Gränserna mellan B2B och B2C suddas ut allt mer. På en konkurrensutsatt marknad behöver du kunna skapa en sömlös upplevelse för alla kunder – oavsett om de är slutkunder eller återförsäljare. Lösningen på denna utmaning kallas hybrid commerce, vilket är ett centraliserat system som är både resurs- och kostnadssparande och som sätter kunden och köpprocessen i fokus. Men vad är egentligen hybrid commerce, och hur implementerar du det i din organisationen?

Strategier för B2B växer sig allt större bland bolag som primärt verkar inom B2C. Samtidigt börjar även B2B-företag i allt större utsträckning vända sig direkt till slutkunderna. Men B2B och B2C är också två olika funktioner av e-handel, var och en med olika krav. Med hjälp av hybrid commerce är det möjligt att utnyttja de fördelar som finns med en enad plattform för båda typer av kunder. Du får en plattform som är stark i, och optimerad för, båda segmenten samtidigt som produktkatalog och backend är gemensamma.

Vad är hybrid commerce?

Hybrid commerce kan innebära olika saker för olika företag, men kort och koncist så existerar det för dig som vill kunna sälja till både B2B och B2C. Hybrid commerce kan exempelvis handla om att dela frakttjänster, butiksyta eller app för att kunder ska kunna få sina tjänster och produkter på det sätt som passar dem själva bäst. Oavsett hur hybrid commerce används krävs ett stort fokus på det tekniska samt koordinering av allt från personal till inventering. Och det ställer inte minst krav på ditt e-handelssystem.

Hybrid commerce ger dig kontroll över alla säljkanaler samtidigt som du får en maximerad överblick och mer effektiv användning av den data du samlar in från dina olika säljkanaler. Det skapar tillfällen att ge alla kunder en sömlös köpupplevelse – oavsett om de är B2B eller B2C och vill handla i butik eller online, via dator eller mobil.

Idag tror många att det är för komplext att ena B2B och B2C. Men faktum är att det inte behöver vara ett så stort åtagande, åtminstone inte i relation till de vinster som det kan generera. En viktig aspekt är att få tid för planering och implementering samt bryta ner strategin i olika delar och prioritera. Glöm inte heller att få bra stöd och förståelse så att alla delar av organisationen är med på tåget. Slutligen är det av allra största vikt att samarbeta med en partner som kan hybrid commerce och har förståelse för olika utmaningar och fördelar med att låta B2B och B2C verka tillsammans.

Unified Commerce – så skapar du en sömlös kundupplevelse oavsett kanal  Hämta guiden

Varför behöver du hybrid commerce?

Det enkla svaret på frågan om varför du behöver hybrid commerce är att marknaden hela tiden utvecklas och konkurrensen blir allt mer påtaglig. De företag som vill kunna vara med på framtidens marknad behöver därför kunna erbjuda en bra upplevelse för alla slags kunder, oavsett vilka specifika behov de har. Dagens B2B- och B2C-kunder har nämligen höga förväntningar. Som tur är finns det tekniskt samordnade lösningar som kan anpassas till B2B och B2C för att täcka deras unika behov.

Fem fördelar med hybrid commerce

  1. Du slipper ha två plattformar

Om du har separata plattformar för B2B och B2C måste du använda två system, två olika infrastrukturer, och integrera båda plattformarna med CRM, ERP och andra system. Det gör processen mer komplex och tidsödande, ökar risken för dubbeljobb, och gör det svårare att anpassa. Med en hybridplattform lever B2B och B2C i ett och samma system, vilket gör att samma team kan sköta hanteringen samtidigt som du får en enhetlig vy över dina affärsresultat.

2. Du kommer till marknaden snabbare

I stället för att köpa en ny plattform eller skapa nya funktioner kan du i en handvändning börja konfigurera befintliga produkter och processer. Att addera en ny modell kan ta tid om du måste konfigurera en ny e-handelsplattform eller göra omfattande anpassningar. Om du istället väljer en lösning för hybrid commerce kommer du snabbt ut på marknaden och kan stå stark gentemot dina konkurrenter. 

3. Du når fram genom bruset

Om du har erfarenhet av B2B vet du att dessa plattformar inte sällan saknar den typiska “B2C-andan”. Ofta lyser nämligen content, utsmyckning och personlig känsla med sin frånvaro. Men idag kräver även B2B-kunder en digital upplevelse av högsta kvalitet när de handlar online. En plattform för både B2B och B2C ger möjligheten att ha delad arkitektur, content och design – vilket ger samma kundupplevelse på alla siter.

4. Du är redo för allt

Som vi tidigare nämnt skapar B2B-företag idag relationer direkt med slutkunderna och många B2C-företag har siktet inställt på den lukrativa sfären för B2B. Med tanke på dagens föränderliga marknad behöver du ett system som är så flexibelt som möjligt. Med en hybridplattform håller du dina valmöjligheter öppna och gör det lättare att upptäcka nya affärsstrategier.

5. Du får koll på din produktkatalog

Många e-handelsplattformar resulterar i många produktkataloger. Vad det innebär för dig är att du måste hantera två källor för produktdata och synkronisera dem. En hybridplattform erbjuder en enad kataloghantering, som gör att du har koll på alla dina produkter på ett och samma ställe. Du får allt i samma databas och kan visa eller gömma specifika produkter för B2B eller B2C. Dessutom blir inventeringen otroligt mycket enklare.


Missa inte vårt webinar: Customer Success with Hybrid Commerce


Maxbo – ett föredöme

Maxbo är ett norskt byggföretag med målsättningen att vara den största onlinebutiken för byggmaterial för både B2B och B2C. Maxbo är nämligen välutvecklade vad gäller båda typer av kunder och lanserade hösten 2020 en modern e-handelsbutik för B2B och B2C byggd i Magento och Pimcore. Med hjälp av hybrid commerce ville man göra en utveckling som satte kunden i fokus och utnyttja synergieffekter mellan B2B och B2C. Några av målen var att förbättra sök- och navigeringsfunktioner samt ha en bättre och mer responsiv design.

Under 2020 ökade försäljningen för B2B med 58% samtidigt som försäljningen för B2C ökade med hela 202%. Även om detta till viss del var ett resultat av Covid 19-pandemin stod Maxbo rustade med en site som kunde hantera fler besök, ge bättre användarvänlighet, bättre funktioner och utökade konverteringsfunktioner som gjorde besökare till kunder. Sidorna för B2B och B2C kontrolleras med samma PIM och ERP, vilket gör att alla data hanteras via samma system.

Sammanfattningsvis

Hybrid commerce är ett centralsystem för B2B och B2C som ger dig:

  • bättre kontroll och en enad produktkatalog

  • mer effektiv användning av säljdata

  • en sömlös kundupplevelse

  • fler valmöjligheter och större konkurrenskraft

  • enklare hantering och bättre överblick


Är du nyfiken på hur ditt företag kan optimera kundupplevelsen samt skapa en effektivare och attraktivare plattform för både B2B och B2C? Vi på C.A.G Ateles är din partner för lyckad hybrid commerce och vi har lång erfarenhet av att implementera olika sorters plattformar. Boka in ett möte eller en workshop där vi talas vid om hur du kan utveckla ditt nästa eCom-projekt eller hur din digitala e-handel står sig jämfört med konkurrenterna. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på C.A.G Ateles.



Ateles ConsultingBatch 2