Ett affärscase för implementering av PIM/DAM-lösning

 Visste du att en PIM/DAM-lösning spelar en viktig roll för att öka dina online-intäkter?  

De flesta ser PIM/DAM som en administrativ lösning för att organisera och strukturera arbetet med att hantera produktinformation och tittar därför bara på kostnadsbesparande element. Genom att hantera produktinformation på ett planerat och strukturerat sätt kan du öka trafiken, öka konverteringen och få fler försäljningsdagar för dina produkter. ROI för investeringen är möjligt att beräkna i en Businesscase-modell vilken presenteras i den här artikeln. 

En förutsättning för att digitalisera företagets kommersiella verksamhet är att ha strukturerad information om de produkter och tjänster som ska säljas. En väl genomtänkt PIM/DAM-lösning är en av nyckelkomponenterna för att dels kunna hantera information om produkter likväl som att hantera ett företags många marknads-, och försäljningskanaler. Även hantering av information till sökmotorer och sociala medier för att driva trafik är en viktig roll som ett anpassat system kan hantera. 

 

Behöver vi verkligen PIM och DAM?

Många företag har idag inte en dedikerad PIM-lösning (Product Information Management) i sin verksamhet. Produktinformation och organisering av data hanteras dels manuellt i Excel och andra interna system, dels direkt i ERP och e-handelslösningen. Viktigt att ha med sig är att interna lösningar som inte är byggda för att hantera produktinformation har begränsningar gentemot ett dedikerat PIM-system när det gäller att optimera arbetsprocesser. En annan betydande begränsning är bredden och djupet av funktionaliteten jämfört med ett anpassat PIM-system. 

De flesta kunder ser också användningen av en DAM-modul, en Digital Asset Management-lösning som kan organisera och distribuera bilder, filmer, PDF-filer, grafik etc. på ett strukturerat sätt till alla försäljningskanaler. Detta inkluderar både digitala kanaler, analoga kanaler och både B2B och B2C samt interna och externa målgrupper. 

 

Vikten av att ha ett bra system 

System som inte är specialiserade på hantering av produktinformation har uppenbara brister som begränsar förmågan att dynamiskt marknadsföra produkter över alla kanaler. Det blir svårt att optimera produkter med avseende på relevant information och extern/intern sökmotoroptimering. En sådan lösning har inte heller det användargränssnitt och de funktioner som krävs för att genomföra ett effektivt och samordnat internt produktinformationsarbete. Som ett resultat missas betydande intäktsmöjligheter och kostnadsbesparingar. 

Pimcore Partner

C.A.G Ateles är Pimcore partner i Norden och fungerar som deras lokala representant. Pimcore skiljer sig från andra lösningar på marknaden eftersom det inte bara är ett rent PIM, utan en "kostym" som inkluderar PIM / MDM, CMS, DAM, CDP och Ecom. Pimcore är öppen källkod och kommer i en community-version med gratis licens. Genom att använda community-versionen tillkommer inga extra licenskostnader för flera användare, antal produkter, antal servrar eller databassamtal även om du bara använder PIM eller om du också använder funktionerna CMS, DAM, CDP eller Ecom. 

Alla dessa möjligheter ger extrem flexibilitet och undviker steg-för-steg-kostnaderna för att anta nya funktionella områden. Det gör det också kostnadseffektivt att använda en liten del av ett nytt funktionellt område. Till exempel kan man utnyttja Pimcores Ecom-funktioner i en enkel nischlösning eller en katalogpresentation eller i fall där det blir för kostsamt och komplicerat att använda den ordinarie lösningen för Ecom.

 

Olika versioner - Enterprice 

Pimcore är också tillgängligt som en Enterprise-licens vilken ger tillgång till ytterligare funktioner och tillägg. Detta är dock endast aktuellt om du har ett specifikt behov av just dessa funktioner och tillägg. De två versionerna är annars liknande och du kan börja med en gratislicens och vid behov byta till enterprice-licens utan ominstallation eller andra utvecklingskostnader. Skulle era behov vara ganska standardiserade och behovet av anpassning är begränsat till parameterinställningar, finns även Pimcore i en "Software as a Service-version" där hosting och uppgradering ingår. 

För att utreda vilken version som är best lämpad utifrån era behov börjar alltid ett Pimcore-projekt med en Discovery-fas där en del av fasen innebär att värdera olika versioner utifrån dina behov. 

 

ROI – skapa ett affärscase 

Ett PIM/DAM-system måste löna sig i budgetkalkylen vilken, förslagsvis, görs genom ett affärscase. Ett affärscase kan byggas på två olika nivåer, med eller utan investeringskostnader. Om du vill komma fram till en ROI måste du definiera behov och beskriva en lösning som kan beräknas kostnadsmässigt. Detta kräver en inblick i de egna behoven och en form av förstudie.   

(Även utan en lösningsbeskrivning kommer du ändå att kunna komma fram till ett resultat på en nivå som visar vilken inkomstpotential och vilka kostnadsbesparingar som är möjligt att uppnå och därmed komma fram till en förståelse för vilket budgetintervall en lösning bör vara för att få en acceptabel ROI.) 

För att beräkna ROI för en PIM/DAM-investering har C.A.G Ateles utvecklat en affärsmodell som innefattar följande parametrar:  

  • Ökade intäkter 

o         Ökad trafik 

o         Högre konvertering 

o         Bättre kundupplevelse 

o         “Dags att marknadsföra»”

  • Kostnadsbesparingar 

o         Flera kanaler 

o         En plattform med flera moduler 

o         Funktionella fördelar och möjligheter 

o         Kvalitativa konsekvenser 

o         Organisations- och processfördelar 

o         Kundspecifika besparingar 

o         Kostnadsbesparingar genom att stänga interna lösningar 

  • Kostnader för att implementera/driva PIM/DAM 

  • Externa projektkostnader Pimcore 

  • Intern implementeringskostnad 

  • ROI-analys och resultat 

I teorin och i praktiken

Traditionella affärsfallsmodeller för PIM bygger på kvantitativa principer som identifierar antalet produkter, attribut, antal uppdateringar, språk, nya produkter per år och mer. Du multiplicerar, summerar och får en tidsåtgång multiplicerad med en timkostnad som ger en indikation på kostnadsbesparingar. Detta är möjligt i teorin, men i praktiken kommer detta att bli väldigt fel. Orsaken är den stora volymen av produkter man arbetar med, och osäkerheten i bedömningen av den tid man lägger ner på de olika uppgifterna. Små variationer i tidsuppskattningen ger stora fel på grund av det stora antalet produkter.

Kvalitativ utgångspunkt

Vår modell har en kvalitativ utgångspunkt. Tillsammans med dig som kund, och utifrån er situation idag, beräknar vi besparingar i antal timmar per månad och i absoluta kronor för förbättrade funktioner och rutiner. Grunden för denna bedömning är: våra erfarenheter, "Best practice" och kundernas erfarenheter. Vi förstorar inte upp siffrorna utan överväger vad som är rimligt att anta som ett minimum.

Det viktigaste med denna modell är att den även har fokus på PIM-lösningens roll för att skapa ökade intäkter.


Några direkta anledningar till att välja Pimcore


Pimcore bidrar till ökad trafik

Bättre strukturerad arbetsprocess som tvingar användare att följa "best practice"-inställningar som kommer att öka trafiken från VISSA shoppingflöden och sökmotorer. Tydligt definierad produktinformation och attribut optimerade för att hittas av sökmotorer.

Pimcore bidrar till högre konvertering

Optimering av attribut och taggar kommer att ge en tydlig och effektiv sökning och därmed högre konvertering.

Pimcore bidrar till en bättre kundupplevelse

Genom att använda inbyggd systematik och logik kommer du att kunna öka kvaliteten på produktinformationen, skapa bilder i rätt storlek, personifiera innehåll och få samordnad information i alla kanaler. Användarvänligheten i Pimcore kommer att motivera till att skapa både mer och kvalitativare innehåll. Sammantaget kommer detta att bidra till både ökad trafik och högre konvertering.

Pimcore minskar "Time to market" och ger fler försäljningsdagar

Genom att använda Pimcore får du en bättre arbetssituation, färre dubbleringar, strukturerade parallella arbetsprocesser, struktur på roller och rättigheter, återanvändning av säsongsbetonat material och ett bra användargränssnitt. Det gör att exempelvis introduktionen av nya produkter, och informationsuppdatering av äldre produkter går snabbare, och kan läggas ut till försäljning tidigare. Du uppnår därmed fler försäljningsdagar och ökade intäkter.

Funderar du på att investera i en PIM/DAM-lösning och vill veta mer om Pimcore eller hur man bygger ett business case?

Kontakta
Sverre Øier, Tfn: +47 41 61 14 15 
Tobias Lindström Tfn: +46 736 40 92 32