Sätt upp Google Analytics 4 - tre anledningar till att inte vänta

Många e-handlare använder Google Analytics för att förstå hur kunderna beter sig på deras site och lära sig mer om hur de kan öka sin försäljning. Universal Analytics (GA3) har funnits sedan 2013 men under 2021 har Google Analytics 4 (GA4) istället implementerats på allt fler siter. Anledningen till att Google lanserat GA4 är enligt dem själva att tidigare GA3 byggdes för en generation då onlinetracking till största del var baserad på desktopanvändande, där sessionerna var mer oberoende av andra kanaler och data från cookies var mer tillgänglig. GA4 tar hänsyn till konsumenters allt mer vanliga cross-channel-beteenden med fokus på mobil och strypningen av tredjepart cookies som skedde under 2021.

Det är fortfarande många bolag som använder den tidigare versionen GA3. Google har dock meddelat att den kommer försvinna om drygt ett år, officiellt datum är 1 juli, 2023. Vi rekommenderar därför våra kunder att inte vänta med att gå över till GA4 utan göra det så fort som möjligt. 

Varför du bör över till GA 4 redan nu:

  1. GA4 är inte bakåtkompatibelt

    GA4 samlar in data på ett helt annat sätt än tidigare GA3 (ex är den nya versionen inte på samma sätt baserad på sessioner som den tidigare är) vilket gör att det dessvärre inte är bakåtkompatibelt.  Det innebär att uppsättningen av GA4 kan liknas vid att sätta upp en helt nytt Google Analytics-konto då ingen historisk data kommer att följa med. Genom att få GA4 på plats redan nu säkerställer du jämförbarhet i alla fall ett år bakåt i tiden när GA3 försvinner om drygt ett år och kan köra de två versionerna parallellt för att även ha tillgång till historisk data.

  2. Tillgång till mer kraftfull analys

    I GA4 går det göra mer kraftfulla analyser än i föregående version. En stor anledning till det är ”Analysis Hub” som tidigare endast var tillgänglig för användare av betaltjänsten Google Analytics 360. Via nya ”Analysis Hub” kan e-handelsbolag enklare utforska data och analysera sina användare.

    ”Enhanced measurement” eller ”Förbättrad mätning” kallar Google sin nyhet auto-taggning som ger möjlighet att mäta interaktion med sitens innehåll. Om det aktiveras kommer GA4 automatiskt spåra nedan nämnda parametrar utan att ytterligare uppsättningar behöver göras: 

    • Sidvisningar

    • Scrollningar

    • Utgående länkar

    • Webbplatssökning

    • Video-engagemang

    • Filnedladdningar

  3. Samla data från olika plattformar på ett och samma ställe

    För de bolag som möter sina kunder i flera olika kanaler, t.ex. på siten och via mobilapp, har det länge varit svårt att få en samlad bild. Utmaningen har varit att det tidigare har varit svårt att följa användare mellan sina olika enheter, tjänster och plattformar för att förstå hela kundresan. I GA4 har Google gjort den tidigare beta-versionen "App + web" till en standardprodukt och det finns nu stöd för att addera flera dataströmmar vilket möjliggör analys av användarnas beteenden cross-channel och få en samlad bild av kundresan.