Looker Studio

I den ständigt föränderliga e-handelsvärlden är det avgörande för företag att ha tillgång till sin data för att kunna skapa insikt och dra slutsatser för att fatta snabba och informerade beslut. Vi på CAG Ateles hjälper därför våra kunder att skapa dashboards via Looker Studio. Looker Studio är Googles vertyg för BI och datavisualisering, och är en kraftfull lösning för att att visualisera och förstå sina affärsdata. Med dashboards i Looker Studio får e-handlare tillgång till realtidsdata med ett snyggt och användarvänligt gränssnitt. Dashboardsen är skräddarsydda för att möta de unika behoven hos e-handelsverksamheter och de ger en överblick över allt från försäljningsutvecklingen till kundbeteenden.

Med Looker Studio Dashboards går det att enkelt följa försäljningsutvecklingen över tid, identifiera framgångsrika kampanjer och snabbt anpassa sin strategi för att möta marknadens krav. Looker Studio gör det enkelt att förstå kundbeteenden. Genom att analysera köpmönster och preferenser går det att skapa en mer personlig och relevant shoppingupplevelse för era kunder, vilket i sin tur kan öka konverteringsgraden och kundlojaliteten.

Nedan har vi summerat några av de fördelar som vi vet att våra kunder har upplevt med Looker Studio. Vi har också adderat ett par potentiella nackdelar.

Vad finns det för fördelar med Looker Studio?

• Gratis: Det finns en kostnadsfri version tillgänglig av Looker Studio vilket går tröskeln låg för att komma igång.

• Sammanfattar olika datakällor: I Looker Studio kan flera olika datakällor kopplas ihop. Det kan till exempel vara Google Analytics, Google Ads, Google Sheets och CSV-filer. Det går även att använda andra analysverktyg än GA4, som till exempel Plausible, Matomo och Piano.

• Visuellt och överskådligt: I verktyget kan vi bygga tydliga och snygga dashboards med grafiska element som diagram och tabeller, helt enligt ert företags grafiska profil.

• Anpassade dashboards: det är enkelt att anpassa dashboardsen för att passa olika företag och avdelningars behov. Det här förenklar att alltid hålla sig uppdaterade med de KPI:erna som är mest relevanta för just er.

• Delbara: Från Looker Studio kan automatiska utskick sättas upp via e-mail. Utskicken kan precis som dashboardsenrättighetsstyras , vilket gör att du kan välja vilka på ert bolag som ska få tillgång till vilken information.

Vad finns det för potentiella nackdelar med Looker Studio?

• Laddningstider: Förfrågningar och slagningar som innehåller stora mängder data kan upplevas långsamma

• Visar definierad data, och bara den: Baksidan med enkelheten med verktyget gör att det direkt i Looker Studio inte går att korsköra data på sätt som inte är fördefinierade, utan det görs istället bäst i respektive analysverktyg, ex GA4.

Vad krävs då för att komma igång med Looker Studio? Det är som tidigare nämnt väldigt smidigt och vi på Ateles hjälper gärna er att både påbörja och fortsätta er resa med Looker Studio. Som ett första steg kan vi till exempel sätta upp en initial dashboard, och kanske även automatiska rapporter, som inkluderar de KPI:er som vi enas om. Efter att ni har testkört Looker Studio ett tag internt så kan vi ta nästa steg och bygga på dashboardsen med ytterligare relevant data eller skära datan på nya sätt. Det är helt upp till er, och vi kommer gärna med idéer!

Kontakta gärna oss här för att komma igång med att visualisera data på ett enklare och mer tillgängligt sätt!

Ateles ConsultingBatch 2