Enkelhet och flexibilitet minskar andelen övergivna varukorgar

Upplever du precis som många e-handlare just nu minskad ROI i digital annonsering, låga andelar återkommande kunder och ökad konkurrens gällande pris och utbud från både nationella och internationella aktörer? Då vet du också att det är viktigare än någonsin att lyckas ta till vara på de besökare som väljer just din e-handelssite och skapa en bra shoppingupplevelse för dem.

Andelen övergivna varukorgar är dock en stor utmaningar för många e-handlare, inom B2C är det inte ovanligt att 50-70% av besökarna som kommer till kassan inte slutför sitt köp. Enligt Nets undersökning beror det främst på fraktkostnad, samt avsaknad av enkelhet och flexibilitet. Självklart finns det även andra anledningar så som att besökaren helt enkelt ångrar sig eller kanske använder varukorgen som en önskelista och adderar produkter allt eftersom den navigerar sig runt på siten.

I det här blogginlägget har vi utifrån undersökningen och egna erfarenheter från våra kunder summerat en checklista som vi hoppas och tror kan hjälpa just din e-handelssite att sänka andelen övergivna varukorgar.

Vi rekommenderar att du ställer dig dessa frågor:

  • Är fraktkostnaden tydlig genom hela kundresan?
    För många kunder är det viktigare att det är tydligt vad fraktkostnaden kommer vara, snarare än att den är gratis. Genom att visa fraktkostnaden på startsidan, produktdetaljsida osv. ser du till att fraktkostnaden inte blir en otrevlig överraskning när besökaren väl kommit till kassan.

  • Är din fraktkostnad konkurrenskraftig? Är du osäker på om din e-handelssite har rätt fraktkostnad/-er så rekommenderar vi att du, förutom att ha koll på konkurrenterna, ser över hur en justering skulle påverka din lönsamhet (gross margin). Laborera med fraktkostnad och konvertering som två KPI:er och skapa scenarios för hur den ena kan komma att påverka den andra.

  • Erbjuder du snabb utcheckning? En krånglig registrerings- eller inloggningsprocess kan få den mest dedikerade besökaren att tröttna och avbryta sitt köp. Säkerställ att du erbjuder en enkel kassa med som automatiskt hämtar information om kunden, har förifyllda fält för återkommande besökare och alternativ att handla som gäst. Det finns fördelar för dig som e-handlare att ha en hög andel inloggade kunder, men glöm inte säkerställa att incitamentet för kunden är tillräckligt högt, ex lägre eller tom fri frakt.

  • Har du de leveransalternativ som förväntas? Flexibilitet är nyckeln här, för kunden vill själv kunna välja. Dina besökare förväntar sig troligtvis allt från postlåda, ombud, boxalternativ, hemleverans. Se till att de har olika prisnivåer som är matchade med dina lönsamhetsmål, och glöm inte erbjudare ”grönare” alternativ.

  • Har du de betalsätt som förväntas? Lika viktigt som för leveransalternativ är det viktigt att erbjuda kunden olika betalsätt. I Sverige är kort fortfarande det mest använda betalsättet, tätt följt av Swish och faktura. Säkerställ att du redan idag erbjuder de här betalsätten, och håll även koll på ex. ApplePaysom spås bli mer efterfrågat framöver.

  • Framgår returvillkoren tydligt genom hela kundresan? Lika viktigt som det är med tydlighet kring frakt hem till kunden är det med tydlighet med vad som gäller om kunden vill returerna något. Vissa branscher har returgrader upp emot 30-40% vilket ställer höga krav på tydlighet kring returvillkor som ex. returkostnad och hur kunden går tillväga för att returnera.

  • Hjälper du kunden att komma ihåg sin varukorg? Så kallade ”abandoned carte-mails”, där du skickar ett mail och berättar för besökaren att du har sparat dess varukorg, har ofta en bra konverteringen vilket tyder på att många besökare uppskattar dem. Du kan testa dig fram med olika copy i mailen, samt göra A/B-test där du testar med och utan incitament som ex. en rabattkod, för att se vad som fungerar bäst för just dina besökare.

Lycka till med optimering av kundupplevelsen och att minska andelen övergivna shoppingbagar på din e-handelssite. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på C.A.G Ateles.