Konverteringsoptimering (CRO) & A/B-testing

Din webbplats tappar besökare och förlorar kunder varje dag. Ofta helt i onödan.

Några kanske behöver mer visuellt innehåll för att ta beslutet att köpa. Några kanske behöver tydligare produktinformation och gav upp när de inte hittade den. Några kanske inte riktigt förstår hur din e-handel fungerar, och lämnar sina produkter i varukorgen. Några kanske inte såg eller förstod ert förmånliga erbjudande, och fick därför inte den lilla extra knuffen som kunde leda till ett köp.

Med hjälp av konverteringsoptimering och A/B-test kan vi täppa igen de hål i din webbplats som läcker pengar varje dag. Detta genom att använda data från riktiga kunder för att förbättra din webbplats och öka din försäljning.

Vad är konverteringsoptimering (CRO)?

Konverteringsoptimering handlar om att få så många av dina besökare som möjligt att konvertera.

”Konvertering” kan betyda olika saker i olika sammanhang. I vardagligt tal betyder det oftast att omvandla en besökare till kund. Men egentligen handlar det om att få en besökare att göra det man vill att den ska göra. Det kan alltså lika gärna handla om att registrera sig för ett nyhetsbrev eller ladda ned en app som att köpa en produkt.

Konverteringsoptimering förkortas ofta till CRO efter engelskans Conversion Rate Optimization.


A/B-testing: Det viktigaste verktyget inom CRO

Den vanligaste och viktigaste metoden för konverteringsoptimering är att använda sig av A/B-tester. A/B-testing går ut på att se vilken av flera möjliga lösningar som är mest effektiv.

A/B-testing på en webbplats görs genom att man väljer ut två versioner av en webbsida där man vill att besökaren ska göra en viss typ av aktivitet, till exempel att genomföra ett köp. Under en förbestämd tidsperiod visas version A för hälften av besökarna, medan version B visas för den andra hälften.

Under testets gång samlar du in data från verkliga besökare och kan tydligt mäta vilken av sidorna som konverterar bäst.

data science.jpeg

Varför behöver vi CRO?

Konverteringsoptimering är nödvändigt för att säkerställa en effektiv webbplats och en lönsam verksamhet.

CRO är arbetet med att omvandla besökare till kunder, och kunder till ambassadörer, vilket leder till ökade intäkter och vinst.

A/B-tester är ett mycket kraftfullt tillvägagångssätt för ökad konvertering, eftersom du hittar de designlösningar som ger bäst resultat.

Att arbeta aktivt med CRO och A/B-testing innebär att man aldrig tar något för givet. Du får ett databaserat underlag inför varje beslut, och får metoderna, verktygen och processerna för att ständigt förbättra dina produkter och tjänster.

CRO & A/B-test hos Ateles

Hos Ateles får du konverteringsoptimering som tar din verksamhet till nästa nivå.

Vi hjälper dig att identifiera problemområden och förbättringsmöjligheter i din design utifrån hur dina kunder beter sig på webbplatsen. Vi hittar var på webbplatsen du tappar kunder och prioriterar vilka insatser som bör vidtas.

Hypotes – Test – Optimera – Repetera

Vi skapar hypoteser kring den mest konverterande designen, som vi sedan verifierar genom A/B-tester. Våra hypoteser bygger vi på kundbeteenden, datainsamling, designpraxis och kognitiv psykologi.

Vi genererar A/B-tester, förfinar din sajt och samt ger förslag till nya A/B-tester. På så sätt har ni skapat en loop för konverteringsoptimering som över tid ger en mycket konkurrenskraftig e-handelslösning.

Det är enkelt att välja design baserat på riktig data! Det lönar sig, vi lovar!

 

Behöver du hjälp med att öka din konvertering?  

Kontakta Christoffer Johansson på christoffer.johansson@ateles.se eller +46 721 74 03 30, alternativt lämna dina kontaktuppgifter så återkommer vi så snart som möjligt.

Hantering av personuppgifter *